farhana mohamad: 70sen sebiji dik

08 January 2015

70sen sebiji dik


*autopublish


Terasa nak makan puding karamel. Alang-alang abah pun ada kat rumah, boleh la buat. Kalau tak membazir je buat pastu takde orang makan. Gigih la ke pantai timur, billion, kedai runcit bagai mencari telur. Kat pasaraya telur takde. Bukan setakat telur je, barang-barang lain pun banyak takde. Rak banyak kosong.

Last kedai baru ada telur. Gigih sangat mencari sebab semangat nak buat puding karamel kan.

"Kak, nak telur tiga ringgit" 

Aku mintak macam biasa. Then akak tu reply,

"Telur mahal sekarang ni dik" nampak akak tu serba salah je mukanya.

"Mahal berapa kak?" 

"70 sen sebiji dik. Telur susah nak dapat sekarang. Tu yang mahal"

Angguk je la aku haa. Nak tersedak aku dengar jawapan akak tu. Dah la kat kedai lain semua takde telur. Yang ada pulak dah naik harga.



P/s: kat tempat aku je ke harganya macam ni. Tempat korang macam mana? Mahal jugak ke.

Belum berkesempatan untuk blogwalking. So sorry. 

Yang mana duk bising dalam whatsapp tu, nanti aku terjah korang ye. Gedik!   =P

15 comments:

  1. Pergh! 70 sen?? Mahal sangat tu. Gred apa ek? Tempat saya murah jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gred A je yang ada masa tu.
      Kesan selepas banjir.
      kebanyakan barang naik harga kat sini

      Delete
  2. serba serbi mahal harga di sana..; hakikatnya memang barang keperluan susah dapat bekalan. Simpati dgn mangsa keadaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup pcl.
      Barang yang ada tak banyak dan harga meningkat.
      alhamdulillah masih mampu beli walaupun harga naik. Terfikir mereka2 yang susah. Macam mana diaorang survive

      Delete
  3. dgrnya byk harga barang naik kat pantai timur kan....sian tgk..dah laa dgn banjir...kos beli pon meningkat.. sy mgharapkan yg terbaik utk diorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup kak.
      harga barang naik.
      masih bernasib baik sebab tak terlibat banjir.

      Delete
  4. baru baca paper yang akan ada operasi besaran pasal ni
    report aje hal ni farhana
    ada yang sengaja mengambil kesempatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin ada yang ambil kesempatan kak yana. Tapi sy tak rasa akak tu naikkan harga sesuka hati. Kalau barang senang dapat, tak mungkin akak tu naik harga . Cuma mungkin hal ni membebankan mereka2 yang susah

      Delete
  5. harga telur pun naik ya..sabar ja la kan..

    ReplyDelete
  6. Mahalnya :/ hmm nasib baik kat tempat saya tak mahal macam tu. btw nama kita sama. haha blogwalking here :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe
      sekarabg pun still terasa mahal lg.
      50 sen sebijik.
      amek ko, fikir panjang nak beli.hahaha
      nnt kta balas kunjungan ok

      Delete
  7. Mahalnya :/ hmm nasib baik kat tempat saya tak mahal macam tu. btw nama kita sama. haha blogwalking here :)

    ReplyDelete

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign