farhana mohamad: 2009

25 December 2009

memory~

salam mujahadah..

Salam sejahtera, salam khidmat Negara..

Da lme ana x mencoret ssuatu dlm laman sesawang ni. Semenjak cuti sem bermula, kemalasan menerjah ke dlm diri ana lantas mmbantutkn peng”update”an laman ini.. p/s: btul ke imbuhan ni..? perosak bahasa btul.. ishh3

begitu cepat masa berlalu, pejam celik pejam celik, kta da berada di pengakhiran thun 2009. Thun baru islam juga bru sje berlalu beberape hari.. urm~ di saat pengakhiran tahun ni mmbuatkn ana mngimbau kenangan dua thun lpas d saat ana menerima surat drp jabatan khidmat Negara. Yeahh,, I’m 1 of d trainee’s of national service.. ana begitu gembira setelah mendapat surat, itu lah surat y d nnti2 stelah berakhirnya sijil pelajaran malaysia.

Actually, hasrat untuk menyertai plkn telah lama bersarang di lubuk hati ana iaitu semenjak program ini dilancarkan pada tahun 2005. Ana pun x tau dri mana datang nyer semangat untuk menyertai program ni. Ana pernah menyuarakan hasrat kpd umi dan abah utk menyertai program ni malah hasrat ini juga ana kongsikan bersama kawan2 skolah. “If I’m not listed, I’ll be volunteer for this programme” this is my word to them. Family and all my friend terkejut mendengar hasrat ana, bermacam2 pandangan dihuraikn di saat ana dan kawan2 berborak mengenai plkn. Most of them only see d bad site of this programme, I’m really disappointed with them. They should support me!

Pertengahan thun 2007, iaitu d saat berlangsungnya trial spm, ana dan kawan2 sibuk memeriksa nama melalui system pesanan ringkas mengenai pemilihan plkn. Bermacam2 doa kawan2 ana baca agar diri mereka x t’pilih sbgai pelatih plkn. “Alhamdulillah, ana terpilih!” Itulh perkataan yg terpancul keluar selepas mengetahui kputusan pemilihan. Syukur x terkira ketika itu, kawan2 tidak terkejut stelah perkataan itu keluar dri mulut becok ana. “Alhamdulillah, ana x terpilih!” Itu yg keluar dri mulut kawan2 ana. Husna dan masliza, itu antara teman rapat ana yg turut terlibat dgn program ni, hanya kami bertiga. Mereka menangis stelah mengetahui pemilihan proram tersebut. Mereka nekad utk mengambil STAM ( stam stand for..? forgot d long name..) supaya dapat skip plkn. Geli hati dengan sikap dua sahabat ana ni, dieorg sanggup buat apa sja asalkn dieorg x perlu join plkn walaupun dieorg xnk amek stam pada awalnya. Masliza begitu gembira setelah keluarga menyokong tindakannya utk menduduki stam dan x menyertai plkn, berlainan pula bagi husna. Keluarga x membenarkannya menduduki stam dan menyuruhnya menyertai plkn cz bimbang tindakan yg akan dikenakn akibat x menyertai plkn ( rm300 dan penjara 3 bulan..). pity on them, they looks very sad thinking bout this prgramme. I told them to focussing on spm first and forget bout d prgramme.

Ana khabarkan berita gembira ni kpd umi dan abah. They very shocked and think dat I apply to government to join this programme (nonsense..T_T). I’m telling them d truth and they believed me. Besides that, they give me support to join d programme (thnx umi n abah..). now focusing on spm k! (my oldest bro said..huhu..). okey, whatever la bro! =P

2 weeks before spm, we’ll check for d venue. i’ve got kem plkn UUM Sintok, kedah as my place due to dat prgramme. Husna at Pulau Langkawi while masliza juz in Kelantan at Kuala Krai if I’m not mistaken. Pokman (bapa spupu ana) at Mantin, n9. Dua pupu ana, syamimi got UUM also! U’ll be my friend there.. Really excited and also really scared bcoz spm juz around d corner.

One week after finish up my spm, I got d letter. Read it carefully and do d list what should I do before going to d programme. going to private hospital to do medical check up and going to mall to buy little bit stuff. Paling tension sekali time buka akaun bank pertanian Malaysia, prosedur amat2 leceh sekali, kakitangan bank banyak borak drp keje wlupun ramai giler orang time tu. Mana tak nyer, sume pelatih plkn kena buka akaun bank pertanian cz elaun kitaorg akn di msukkn. ( lapor kt tribunal bru tau!). 2 days before, I packed all d things. Not much to bring, juz telekung, clothes, sport shoes, etc. Actually, a lot of things have been provided there such as 2 towel, sport shoes, 2 shirt, 2 uniform for class activity, 2 uniform loreng, etc.

Hari yg di nanti2 sudah tiba, 29 december 2007, kami sekeluarga menuju ke padang berdekatan perumahan polis yg terletak di pengkalan chepa. Di situ lh semua bakal pelatih plkn dikehendaki berkumpul. Agak ramai orang di situ, jenuh kami mencari bus. Lepas tu kena beratur lak untuk sesi pendaftaran (x suke time ni, terpaksa berasak2 dan berlaku banyak persentuhan dengan lelaki). Pelbagai bauan dapat di hidu, bau asap rokok, asap bus, perfume..naik pening kepala ana. Ana dapat bus uum (bus yg bergerak dlm uum). Bus baru! Suka2… hehe… sebenar nyer ana da lama x naik bus, last naik bus time standard 1. (sekarang hari2 naik bus semenjak duk usim). perjalanan mengambil masa selama 8 jam, agak boring berada di dalam perut bus tersebut. nasib baik org kt sebelah anak kawan abah, boleh la hilangkn boring.
tangan ana da kebas, ana sambung len kali k... nanti ana ceritakn pengalaman ana sepanjang bergelar pelatih plkn di sana.

17 December 2009

no wonder..

salam mujahadah..

kli ni ana xnk tulis pape.. juz nk post gmbar time raye eid'adha...


~abah n umi~
~my sibling~

~hero~

~heroin~

~ank umi~

~1st son n 1st daughter~

~wif great naughty couple of my little~

~lotus n si capik~

14 December 2009

buat muslimah

Bunga yang kembang dan cantik itu jarang yang wangi... Begitulah orang yang cantik jarang berbudi.."

Apabila si gadis dipuji dengan kata-kata, "Awak ni cantiklah", maka akan menguntumlah sekuntum senyuman dibibirnya dan berbungalah hatinya. Tersipu-sipulah ia. Ah... siapa yang tidak seronok bila dikatakan cantik dan lawa? Begitulah resam manusia, seronok bila dipuji kecewa bila dikeji.

Tetapi lain halnya bagi si mukmin yang merasa dirinya miskin dengan Tuhannya. Terasa kerdil tatkala berhadapan dengan pujian dan sanjungan manusia. Wanita yang cantik selalu ditimpa 'perasan' kerana sedar dirinya punya kelebihan. Kata orang, wanita cantik banyak mahunya. Diri rasa bangga, seisi dunia mahu digenggamnya. Kalau ia seorang gadis dirinya sanggup menjadi tukaran dengan wang yang beribu. Ada pula yang rela menjadi andartu. Hidup liar bak merpati, senang didekat dan ditangkap lari.

Jika ia seorang isteri yang sedar dan bangga dengan kecantikkannya maka suamilah yang menjadi mangsa. Si suami selalu melutut dan kalah dengan kehendak dan karenahnya. Lebih malang jika si suami pula suka akan kecantikan isterinya. Ia menyayangi isteri atas dasar kecantikannya. Jadilah suami laksana lembu yang dicucuk hidungnya. Ke mana diarah di situlah perginya, alangkah dayusnya dia. Si isteri yang cantik rupawan akan merajuk dan meragam seandai kemahuannya tidak tercapai, mengugut, merajuk hendak balik kampung atau minta cerai.

Alangkah indahnya jika si isteri tadi, kecantikannya digunakan untuk meniup semangat jihad ke lubuk hati mujahidin. Ketahuilah, keutamaan dan nilai diri seorang wanita sama ada cantik atau tidak adalah pada akhlaknya. Kalau ia seorang isteri, ketaatannya pada suami adalah akhlak yang indah. Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pekerti tinggi, lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang derhaka pada suami adalah ibarat bunga raya. Cantik warnanya harumnya tiada. Sebaliknya wanita yang tidak cantik tetapi berakhlak mulia, taat suaminya, sentiasa mencari keredhaanNya, ibarat bunga cempaka. Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa. Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka diminati orang. Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang. Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan. Konon nanti ada yang berkenan tetapi tidak sedar diri jadi mainan. Wanita yang kurang cantik pula jika tidak berakhlak akan meyakitkan hati dan mata. Ibarat bunga yang tidak cantik tidak pula harum dan wangi. Maka tiadalah apa-apa tarikan dan keindahan padanya.

Usah bangga dan usah pula risau akan paras rupa untuk merebut kasih sayang manusia. Tetapi marilah berlumba-lumba untuk menjadi wanita yang bertaqwa dan berakhlak mulia. Nescaya disayangi Allah serta makhluk-makhlukNya. Seharusnya diri yang dikurniakan Allah dengan nikmat kecantikan sentiasa resah jiwanya. Bukan kerana takut luput kurniaan itu dari dirinya. Bukan jua kerana ada yang iri hati dan mahu menganiayai atau menandingi kejelitaannya. Resah adalah kerana menghitung-hitung pahala-pahala yang tinggal akibat pujian dan sanjungan manusia yang bakal menjerumuskan dirinya ke jurang neraka.

Mengira-ngira bagaimana untuk meruntuhkan gunung mazmumah akibat dari kecantikan diri yang dijulang bagaikan mahkota. Apa lagi jika kecantikan itu hidangan setiap insan, cantik indah tetapi hina terdedah. Menjadi mainan nafsu dan syaitan. Bersyukur dengan segala nikmat Tuhan. Baik buruk,cantik hodoh itu adalah pemberiNya. Yang berwajah cantik atau hodoh sama-sama perlukan persediaan. Akan tiba saatnya jua di mana yang berwajah cantik indah dikerumuni oleh cacing dan ditimbusi tanah di liang lahad yang gelap lagi sunyi. Tatkala itu bersandinglah manusia dengan kematian. Apakah baru di kala itu mahu diucapkan nikmat iman dan Islam itulah sebesar-besar pemberian Tuhan? Baru sanggup berjuang, berkorban apa saja demi mendapatkannya? Sebelum segala-galanya terlewat sama-samalah kita daki anak-anak tangga menuju ke puncak taubat.

Asal manusia dari setitis mani yang hina. Sehina itulah pula dirimu wahai wanita. Kenangilah nasib diri di hari penghisaban. Segala pinjaman Tuhan itu, untuk apa digunakan. Lunakkan hati, tenangkan perasaan. Lihatlah ke seluruh penjuru alam. Di mana saja mata menjurus di sana ada tanda keagungan Tuhan. Dongakkan kepala ke langit biru, tundukkan wajah ke bumi yang hijau. Saksikanlah kilauan mentari, percikan cahaya bulan dan bintang. Langit yang dijadikanNya tidak bertiang, gunung-ganang tidak berpancang. Usah terlena dibuai keindahan, sesungguhnya pada segalanya itu terkandung pengajaran:
"Dan apa sahaja nikmat yang ada padamu dari Allahlah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan." An-Nahl:53.....

~iluvislam~

13 November 2009

sahabat sejati~

Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku

C/O :
Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi


video

12 November 2009

tension..? muak..? cuak..? jom release tension...

salam mujahadah...

dari tadi ag ana study al-madkhal ila al-fiqh wa al-fatawa, mata pun da layu ase nyer. disebabkan muak study fiqh d whole day, ana call abg wan, my oldest bro. die keje kat port klang skrg. punya cepat masa berlalu, hampir 1 jam setengah ana gayut ngn abg wan. ana gtau die yg ana da muak study fiqh ari ni, then die e-mail sesuatu kt ana... jom layan~~

Murid : Selamat pagi, cikgu.

Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?

Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!

Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.

Murid : Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid : Faham, cikgu!

Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid : (senyap)

Cikgu : Pandai!

Murid : Bodoh!

Cikgu : Tinggi!

Murid : Rendah!

Cikgu : Jauh!

Murid : Dekat!

Cikgu : Keadilan!

Murid : UMNO!

Cikgu : Salah!

Murid : Betul!

Cikgu : Bodoh!

Murid : Pandai!

Cikgu : Bukan!

Murid : Ya!

Cikgu : Oh Tuhan!

Murid : Oh Hamba!

Cikgu : Dengar ini!

Murid : Dengar itu!

Cikgu : Diam!

Murid : Bising!

Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid : Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu : Mati aku!

Murid : Hidup kami!

Cikgu : Rotan baru tau!

Murid : Akar lama tak tau!

Cikgu : Malas aku ajar kamu!

Murid : Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu : Kamu gila!

Murid : Kami siuman!

Cikgu : Cukup! Cukup!

Murid : Kurang! Kurang!

Cikgu : Sudah! Sudah!

Murid : Belum! Belum!

Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid : Sebab saya seorang pandai!

Cikgu : Oh! Melawan!

Murid : Oh! Mengalah!

Cikgu : Kurang ajar!

Murid : Cukup ajar!

Cikgu : Habis aku!

Murid : Kekal kami!

Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu : Sudah, bodoh!

Murid : Belum, pandai!

Cikgu : Berdiri!

Murid : Duduk!




Cikgu : Saya kata UMNO salah!

Murid : Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu : Bangang kamu ni!

Murid : Cerdik kami tu!

Cikgu : Rosak!

Murid : Baik!

Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid : Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

11 November 2009

imtihan,, imtihan,, wa imtihan...

salam mujahadah...

situasi time exam...

“Macam mana ni,peperiksaan dah dekat sangat. Ana tak habis ulangkaji lagi.. Habislah ana.. mesti tak dapat jawab. Gagallah ana nanti..”

“Peperiksaan?... ala.. Janganlah cakap tentang hal ni.. saya takut..”

“Mestilah belum bersedia.. Aku rasa kalau aku cuba sedaya upaya pun, aku tahu, tak akan sempat aku habiskan ulangkaji semua subjek tu…”

Inilah luahan-luahan yang sering dan mungkin selalu kita dengar apabila menjelangnya peperiksaan. Apabila menjelang peperiksaan, hati semakin berdebar-debar.

Tahap kerisaun mula meningkat. Pemikiran pun mulalah memikirkan pelbagai perkara-perkara negatif yang mungkin akan terjadi. Pemikiran itu kemudiannya pula ditafsirkan oleh otak dan diubah kepada gambaran-gambaran.

Ana, yang juga merupakan salah seorang mahasisiwi amat memahami keadaan yang digambarkan di atas dan turut jua melaluinya.

Peperiksaan adalah lumrah kehidupan. Kita sememangnya tidak dapat melarikan dirinya. Walau apapun jua, jika kita masih lagi memegang “title” sebagai seorang pelajar atau mahasiswa,mahasisiwi, peperiksaan itu memang tidak dapat dielakkan.

Ya,benar, kita tidak dapat lari darinya, tetapi, tidak mustahil kita tidak dapat mencuba untuk menghadapinya dengan sebaik-baik kemampuan kita. Peperiksaan bukanlah sebuah beban.

Peperiksaan merupakan kayu ukur untuk mengukur sejauh mana tahap pemahaman kita akan sesuatu perkara yang sudah dipelajari.

“Demi masa,sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran”
( surah Al-Asr: 1-3)

Masa itu ibarat pedang, sekiranya kita tidak mencatasnya, ia pula akan memotong kita. Masa ibarat senjata tajam yang bernilai apabila dimanfaatkan dengan sebaiknya, tetapi sebaliknya akan berlaku sekiranya masa dibazirkan begitu sahaja.

Menurut teori as-Syahid Imam Hasan Al-Banna, masa merupakan kehidupan. Sesiapa yang mengisikan masa dengan hal-hal yang tidak berfaedah, maka dia telah membuang kehidupannya. Hidupnya seperti tiada erti dan nilai.

Masa kian suntuk. Peperiksaan semakin hampir. Bagaimana kita hendak menghadapinya? Salah satu cara yang boleh dilakukan untuk kita mencuba melakukan yang terbaik dalam peperiksaan adalah dengan menggunakan masa yang singkat itu untuk melakukan ulang kaji pantas.

Berikut adalah langkah-langkahnya:

1. Semak bahagian yang sukar. Fahami dan kuasai topik tersebut. Buat latihan yang berkaitan dengan subjek tersebut dan semak jawapannya. Lihat dan fahami rangka jawapan yang diberi

2. Bagi topik yang mudah, bukanlah perlulah diabaikan. Tetapi, buat banyak latihan dengan pantas. Ini dapat menambahkan keyakinan pada hari peperiksaan itu nanti

3. Ulang kaji kembali nota-nota ringkas yang dibuat sebelum ini. Jangan baca nota yang panjang lebar. Ini dapat mengelakkan perasaan panik apabila melihat isi kandungan yang banyak yang perlu dibaca

4. Jangan terlalu bimbang atau resah. Teruskan mengulangkaji dengan kaedah yang betul. Selain mengulangkaji pelajaran, masa yang masih lagi ada itu, haruslah digunakan dengan sebaik-baiknya untuk menyiapkan diri dari segi fizikal,emosi, mental dan rohani.

Persiapan fizikal termasuklah dengan mengambil makanan yang seimbang dan mengikut waktu makan yang betul. Hal ini dapat menjaga kesihatan dan turut memberi tenaga dan stamina kepada badan untuk terus mengulangkaji pelajaran. Aktiviti-aktiviti riadah juga tidak patut diabaikan.

Dari segi mental pula, fikirkan yang positif dan yakin pada diri. Percaya bahawa kita telah berusaha dan kita yakin untuk menghadapinya. Fokuskan diri pada apa yang diinginkan dan buang perasaan risau dan resah. Elakkan daripada memikirkan perkara negatif yang dapat terjadi.

Emosi turut juga terganggu apabila menjelang peperiksaan. Maka emosi kita turut juga perlu disiap sediakan untuk bertempur di medan peperiksaan nanti. Kawallah emosi dan cuba elakkan daripada melibatkan diri dengan konflik-konflik yang dapat menjejaskan “mood” belajar kita.

Muhasabahlah diri selalu dan fikirkan setiap kejadian ada hikmahnya. Dekatkan diri kepada-Nya dengan amalan-amalan solat-solat sunat, dan membaca Al-Quran.

Sesunggunhnya Allah mengatakan hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang. Dari segi rohani adalah dengan memperkukuhkan lagi hubungan kita dengan Maha Pencipta.

Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Maka berhubunglah dengan-Nya dan panjatkanlah doa kepada-Nya dengan seikhlas-ikhlas hati dan serendah-rendah diri ini sebagai hambanya.
Berdoalah agar dipermudahkan urusan dunia dan akhirat.

Seelok-eloknya, sebelum mula ulangkaji, maka lakukanlah ibadat solat taubat dan hajat, pinta moga mudah memahami dan mengingati pelajaran tersebut. Selain itu, pohonlah restu dari ibubapa dan guru.

Jangan melukai hati mereka. Percayalah wahai pejuang di medan pertempuran peperiksaan, kerja yang dilakukan hari ini akan menyelamatkan kita hari esok. Tiada yang dilakukan di dunia ini sia-sia kecuali perkara yang sia-sia itu sendiri.

Maka gunalah masa yang suntuk ini dengan sebaik-baiknya. Jadilah seorang penuntut ilmu yang cekal hatinya, yang teguh pendirian dan azamnya, yang tidak mudah dipatahkan dengan cabaran yang menimpa. Jadilah seoarng penuntut ilmu yang patuh dan tunduk kepada Yang Maha Pencipta, yang mempercayai dengan sebulat keyakinan akan kekuasaan Azza Wa Jalla yang menentukan segala-galanya.

ada ape ngn 16 december 2009..??

salam mujahadah...

ada ape ngn 16 december 2009..??
ada exam le,, last paper merangkap killer paper...
paper al-madhkal ila al-fiqh wa al-fatawa...
cuak gler paper ni...

alhamdulillah,, 6 paper sebelum ni ana dapat jawab...
suke bile kuar soalan yang kita study...hehe...
i'll try my best to answer all d question...

life must go on~~ 1 more paper! then ana nak kodho sume benda yang ana da korban... paling utama tido.. ngee~

p/s: nk kodho on9 pun xleh coz ari2 da on9 wlupun esok ad paper.. ini lah contoh budak usim terbaik... hak3

07 November 2009

takziah...

salam mujahadah...

takziah kpd bella diatas pemergian ibu tercinta kul 11.30 p.m sebentar tadi. ana difahamkan arwah menghidap penyakit thyroid yang hanya disedari ramadhan lalu. kul 12.30 a.m. tdi kami beramai2 menyedekahkan al-fatihah kepada arwah. semoga syurga menanti arwah di sana. ana x dapat bayangkan perasaan bella disaat ini, tambahan pula di tengah2 final exam cmni. sedarlah bella bahawa ini adalah ujian dri Yang Esa buatmu mujahadah, terimalah seadanya ujian ini. mungkin kebahagian menantimu suatu hari nanti. sesungguhnya ALLAH memilih insan yang disayangi untuk diuji.

selain itu, ibu alia diana juga telah dimasukkan ke ICU cz diserang demam panas disamping darah x stabil. sayup kedengaran suara alia tatkala ana menghubunginya petang tadi. insyaallah, ibumu akan sembuh wahai khazinatul asrar. doa ana buat ibumu seusai melunaskan khalwatku dengan si DIA. amin...

semoga kalian tabah menghadapi ujian kecil ini dari Penciptamu..


video

grup 3 forever and ever...

salam mujahadah

suddenly i missing diz moment~~ sob3

our papa.. ustaz wan~~


our last class with sir hazmi before he fly~

wif ustaz hadi~ arabic tutor

our english tutor.. mdm norizan

4 'S'~~ syusyue, syidut, suda', skandal


missing diz 2 girl~ ifah n syida

also missing our little bro walakin kabir..hehe.. palo~

our hero~ missing afiq.. wee~~ =P

muslimat grup 3

syabab grup 3~

missing all d grup 3 member that hve been left us..

shahirah~ university of jordan
ainur yusra nabila~ institut perguruan tanjung malim
ainatul mardhiah~ institut perguruan teknik
arifah~ cairo university
hasyida~ cairo university
fazlur~ cairo university
afiq~ institut perguruan di sarawak

ayuh berjuang meneruskan perjuangan kita sbgai seorg pelajar di samping menaikkan islam di mata dunia sahabat2ku, jgn mudah mnyerah kalah. teruskan perjuangan kalian walau dimana sekalipun kita berada... kita adalah muslimin dan muslimat harapan agama, x pernah mengenal erti penat dalam menuntut ilmu. semoga gelaran shuhada' yang kita kejar selama ni menjadi milik kita bersama..

grup 3 tamhidi 08/09: tengku mansur, thaqif mokhtar, basri ibrahim, akmal razali, riduan nordin, numail, musa, atiqah fadzil, syuhada a.halim, amalina moh shaimy, hafizah shamsudin, hazirah hasim, asyikin kamaruzzaman, aisya bairu, nazihah norzilan n me....

p/s: did i left anyone..?? hope nop... =D

law vs myself...

salam mujahadah...

law~~ 1 of my favourite subject since tamhidi. in diz first semester sir syed najib being my lecturer for diz subject while sir shahrulmizan been my tutor. i really love both of them although sometimes my friends and me couldn't understand what sir syed najib teach us bcoz of his soften and slow voice. and sometimes i hate when u r cancelling our lecture on tuesday ( mybe some student like when u r cancelling diz class)...

besides that's, same situation we've to go through, sir shahrulmizan is a fussy tutor. opss,, sory sir.. but i really like ur class although u r quite fussy, doing activities and discussing with u is a great moment. i've miss 1 moment wif u sir, i couldn't attend ur open house in bangi ( open house ke..?? no, it's open office actually..) jangan marah sir, nanti kena jual.. =P

p/s: adakah ini dikire mengata... maihh.. such a gud student..

there's 8 part of malaysian legal system that i've to covered for diz final exam.. tough enough for me... i hope that i can answer diz subject very well although it quite challengging... d topic is:-

~ distribution of federal and state
~ position of islam in malaysia
~ freedom of religion
~ subsidiary legislation
~ legislation process in parliament
~ emergency powers
~ fundamental liberties ( i dont like diz topic very well.. huk3)
~ jurisdiction of court in malaysia

i've had cover all d topic but i think dat i've to review it back for d 2nd round. i'm not focusing more for fundamental liberties, i'm sick study dat topic...huhuhu

lastly, i would like to say thnx to sir syed najib and sir shahrulmizan for teaching me diz subject. i'll do my bez for ur subject... pray for me and also all ur student...

wt asgment law time tamhidi dlu..


our law lecturer for sem 1 tamhidi.. mdm lin~ doing phd in uk


our lecturer while we are sitting in sem 2 tamhidi.. sir hazmi a.k.a sir spongebob~ doing phd in uow, australia..

05 November 2009

search ur name in japan...

salam mujahadah..

sje je post kali ni... nak share something sbagai pengetahuan dan mungkin jgak for release tension..

Cuba nama anda dalam Bahasa Jepun ini...

A - ka B - tu C - mi D - te E - ku
F - lu G - ji H - ri I - ki J - zu
K - me L - ta M - rin N - to O - mo
P - no Q - ke R - shi S - ari T - chi
U - do V - ru W - mei X - na Y - fu
Z - zi

as a result.. diz is my japan name..

~todoshi lukashirikatoka tukitochiki rinmorikarinkate~

perghhh.. susah nak sebut and susah nak tulis... enjoy diz~~

bittaufiq wa an-najah...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

30 October 2009

~~wanita~~

Seorang anak laki-laki
kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa
ibu menangis?"

"Kerana aku seorang
wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti",
kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya
dan berkata, "Dan kau tak akan pernah
mengerti"

Kemudian anak laki-laki
itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa
ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis
tanpa alasan", hanya itu yang dapat
dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu
pun lalu tumbuh menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu
mengapa wanita menangis.

video

Akhirnya ia menghubungi
Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa
wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan
seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang istimewa. Aku
membuat bahunya cukup kuat untuk
menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya
kekerasan untuk membuatnya tetap tegar
ketika orang-orang lain menyerah, dan
mengasuh keluarganya dengan penderitaan
dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan
untuk mencintai anak-anaknya dalam
setiap keadaan, bahkan ketika anaknya
bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan
untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan
tulang rusuk suaminya untuk melindungi
hatinya "

"Aku memberinya
kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah
menyakiti isterinya, tetapi kadang
menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku
memberinya air mata untuk dititiskan dan
ini adalah khusus miliknya untuk
digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu;¿kecantikan
seorang wanita bukanlah dari pakaian
yang dikenakannya, susuk yang ia
tampilkan, atau bagaimana ia menyisir
rambutnya."

"Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. Tempat
dimana cinta itu ada."

29 October 2009

~our take home test question~

salam mujahadah..

one more time... hehehehe... sharing is caring right..???? ngee~
diz is our take home test question,, help me... please answer it for me... hoho~


1) The accused, Samoa a/l Silam, was charged for the murder of one Rajam a/p Rama, an offence under section 302 of the Penal Code, which carries death penalty, if found guilty.

2) Abu Zarzar, an advocate and solicitor, claims a sum of RM100 million as damages for the defamatory remarks made against him by Salman in an article appearing in the 11 October 2006 issue of the International Commercial Litigation magazine

3) The plaintiff, Tiara Development Sdn. Bhd, is seeking an injunction requiring the defendant, Nadar Development Sdn. Bhd, to removed from the plaintiff’s land all permanent and/or temporary structures, be it in the form of ground anchors or otherwise, and futher to prevent the defendant and/or its agent from futher encroaching and trespassing onto the plaintiff’s land

4) Ahmad,a purchaser, sued Abu Construction Sdn. Bhd., a housing developer, for a sum of RM 48, 561 as liquidated damages for the late delivery of vacant possession of his house.

5) On 30 June 2006, at about 3.30 pm, Azlan was riding a motorcycle and he was involved in an accident with a motor lorry trailer driven recklessly by Raihan. As a result of the said accident, he was injured and consequently treated for his injuries at the Ipoh Specialist Centre. He is now contemplating a civil suit for negligence against the driver of the motor lorry trailer, claiming a sum of RM 300,000 as damages for the personal injury sustained.

6) A 16 years old boy was charged under Section 302 of the Penal Code for murdering his grandmother, an offence punishable with death penalty.

7) Ahmad gave false evidence in a judicial proceeding, an offence under Section 193 of the Penal Code punishable with seven years imprisonment and fine.

8) A borrowed RM 1 million from Bank B in Johor. He failed to pay the loan and Bank B would like to institute an action against him.

9) Bujal read an advertisement of exercise equipment. Bujal bought the item for RM 20,000. Upon delivery, Bujal discovered that the product was not as advertised and asked for a replacement or refund which the company refused.

10) Bujang involved in an accident and he would like to claim for special and general damages amounting to RM 600,000.

11) Abu was charged under Section 189 of the Penal Code for threatening to injure a police officer while the officer was dispersing an unruly crowd in an assembly. A person guilty of the offence is liable to be punished with two years imprisonment or with fine.

12) The State of Perak is of the opinion that the Federal Government have not adequately granted money due to the State Government. The State of Perak would like to bring an action to court to force the federal government to release the unpaid money.

13) Kevin intended to file a divorce from his wife Stacey.

14) Salmah, a former newscaster of TV3, filed a RM 285000 suit against a local broadcasting company over an alleged defamatory statement that she had been divorced recently and married to one of a royal family.

15) Mr. Abu, an executive director of Abadi Sdn. Bhd. was dismissed from employment after working for two months. He claimed that his dismissal was without just cause.

16) A state government had alienated a piece of land to the Ruler of a State, for commercial purposes. The Ruler had appointed Speed Construction Sdn. Bhd. to develop the land. After working for a year, the company abandoned the project without any valid reasons and the rulers would like to commence an action against the company.

17) The Assistant Principal of Sri Alam College was dismissed from employment for alleged misconduct. She claimed that her dismissal was wrongful and would like to file an action against the college.

18) Kamariah, a senior officer of Tenkuk Berhad, was charged for criminal breach of trust for misappropriation of property, an offence under section 406 of the Penal Code punishable with imprisonment for a term which may extend to ten years, or with fine or both.

19) A twelve-year-old boy was apprehended by the security guard of Warta Supermarket for shoplifting.

20) ten students of Sekolah Sri Bayu were caught for participating in an unlawful assembly, an offence under Section 27(5) of The Police Act 1967, were its found guilty shall be punished with up to a years imprisonment or fine between RM 2000 to RM10000 or both, upon conviction.

21) Abu is comtempleting an application for judicial review to quash an order of restricted residence dated 21 October 2007 issued against him by the minister of internal security, Malaysia pursuant to the Restricted Residence Act 1933, Section 2.

22) Yap Swee King died on 2 September 2007. The widow, Mong Siow, intends to apply for a letter of administration to administer the estate of her deceased husband.

23) In February 2007, Mr. Karim lent RM 500,000 to Madam Zambee and the latter
agreed to pay back within 6 months. At the end of the 6 months, Madam Zambee had only paid RM 300,000 and had failed and/or refused to settle the balance. Mr. Karim would like to file an action in court against Madam Zambee to recover the outstanding balance.

24) A, rented his bungalow to B for RM2000 per month. B defaulted in paying the rent for one year as he lost his job during the economic recession. A wants to apply for a writ of distress to enable the furniture and electrical equipments in rented house to be sold off to satisfy his claim for the unpaid rent.

25) Bob was charged in the Sessions Court under a federal law for propagating religion other than Islam among Muslims. He would like to challenge the validity of the provision under which he was charged on the ground that Parliament has no power to enact such provision.

26) The State Government alienated land to the Sultan and the Sultan appointed XYZ Sdn. Bhd. Extract timber from the land. After working for a few months on the land XYZ Sdn. Bhd. Out that the Sultan has appointed another contractor to extract timber from the same land. Advise XYZ Sdn. Bhd.

27) Yau Meng intended to file an action for divorce against her husband, Joney Tan, on th that she had been severely battered by the husband for the last two years.

28) Z who stayed in Kuala Lumpur disputed the ownership of a piece of land situated in Perak.

29) A, a 17 years old boy was caught having in possession of two kilograms of heroin, an offence under 398 of Dangerous Drugs Act which carries a mandatory death sentence upon con

30) Tim was caught having in his possession forged ATM cards and charged under Section 4 Penal Code which carries a maximum of 20 years jail and fine.

p/s: my mind flying everywhere... wee~~

stress, tension... urghhh

salam mujahadah...

sje je gtal post sebenar nyer. sekarang da pukul 4.24 pagi.. dengan ini diumumkan ana x tido ag.. nk tau x knape..??? ni sume gara2 nak menyiapkan take home test.. test ni diamanahkan kt ktorang petang semalam dan nak kena hantar petang esok kul 6.30 p.m. test ni merangkumi 30 soalan berkaitan kes yg direka sir.. ( sir,, taruk le nme glamour skit... ad ke nme abu, bujang, bujal... x glamour lgsung le sir)
ktorg kna classified which court has the jurisdiction to hear that case, type of jurisdiction n authorities to support our answer... quite tough right..????

soalan ni dripada tutor kesayangan ktorg, spe ag klu bkan sir mizan.. i loved stdy wif him, u r such a talented tutor sir! but, ur question... huhuhu... the question given very tough. it's very challenging 4 us to answer ur question.. at first i think that question easy and not quite tough regarding what do u've said in our replacement class... i'm a little bit shock when got that question from u, i'll try to answer it..

hang on!! i couldn't think properly anymore at diz time.. my brain couldn't work anymore.. i can't think very well.. many thing have to think.. bout the exm, the test, hostel... tension gler! the most one, of course bout take home test, we didn't finish up our answer yet..it's almost 5 a.m... we struggle very hard diz nite, i hope that i can "kodho" my tdo tomorrow... huk3... it's possible..??????

26 October 2009

xde keje... lalalala~

salam mujahadah....

sharing is caring right..??? hehehehe.. enjoy diz song...

video video video

13 Aurat Wanita

salam mujahadah...

people said that, sharing is caring. and bcoz of diz statement, i would like to share something for people that have same gender with me. it's about our aurat as a ladies in order to be a good muslimah.

1) Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2) Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3) Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4) Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5) Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6) Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.



7) Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8) Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9) Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10) Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11) Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.


12) Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13) Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

i'm also not a perfect girl, but i hope that this post can changed us to be a muslimah sejati in order to get GOD blessing in our daily routine. i'm juz do my responsible as a muslim to spread about diz.

final exam... around the corner...

salam mujahadah....

sedarkah kalian bahawa kita sekarang berada di pengakhiran tahun 2009.. adakah impian dan azam yang ditanam pada awal tahun tercapai..?? urm~ if that's question asked towards me, from the bottom of my heart of course the answer is NO. kenapa jadi cmtu ea..?? the answer is easy,, tepuk dada, asked urself (dont ever ask others outside, forsure they can't answer on ur behave) =P

urm~ pada awal tahun dulu ana berjanji untuk belajar bersungguh2, dan berazam untuk capai dean list for this sem, but from my point of view, ana masih belum mencapai target ana untuk belajar bersungguh2 tu. ana rasa macam ana banyak main dan leka dalam aktiviti harian ana. masa berlalu begitu pantas, sedar x sedar da nak habis sem 1. final pun da dekat, insyaallah 4/11/2009 ana start final exam.


who is she..???

abah juga ada mengkhabarkan adik bongsu ana, muhammad fadhlillah akan exam on 2/11/2009. peperiksaan akhir tahun setelah penat berjuang di tingkatan 4 this year. hope u will not stop ur study dear! keep it up! i know u can do it. do the best to achieve ur dreams being a doctor one day... try to fulfill ur desire to continue ur studies at moscow. i'll always pray for you my dearest... gud luck 4 ur spm next year!


camera boy..

btw,, my only 1 sister, nur faatihah also sitting for her final exam this week. she's studying at uitm alamanda at shah alam doing dipl of business management. ur last paper on 10th right..?? urghh,, u make me jelous girl, u go back 1st k! we have to cancel our plan.. try to get dean list k girl! i wanna see ur success... but, pleas pray for me also k..


gud luck sis!

besides that, i really miss all my friend, maahadianz and also plkn.. how ur's study everyone..?? someone that i really miss is my bestfriend during plkn, ira or her full name is nadhirah.. we are not contact each for a long period, it's because we're busy with our responsible as student. we also never meet each other after plkn. but, with GOD pleasure we having time to messaging juz now. it may not so long but it's enough to releas our missing. i'll really miss her, she is my bestfriend ever and forever. for ur information, she's sitting for stpm this year. she doesnt want to share her stpm trial result,, but it's okey.. i'll know she's doing well regarding to her spm result before. stpm will be held on 23th of november, 1 week before hari raya qurban. very challenging.. gud luck dear! i wish to see u in same university..

with ira...

urm~ lastly for my handsome cousin, mohd amirul aiman. how's ur study boy? is it ok..? how's ur spm trial? u didn't tell me ur result yet. i personally think that u can! u wanna be engineer right..? i pray for u.. actually i dont know when spm is, billion of sory k. haaa,, how's angah...? angah is his brother act, he at the same age with my little bro. his name is mohd amirul ariff, very naughty boy when he was child. gud luck both of u k!


2 brother's..

urm~~ i dont know what to say anymore, juz to deprived my boringness act. suddenly i feel sleepy, arghh.. time to sleep, it's already 4 a.m... lastly, i wanna wish best of luck to all. i'll pray for our success.


our target!! try to get it..

24 October 2009

30 Larangan untuk Wanita...

salam...

ana nk share ssuatu yang melibatkan kaum sejenis ana. ana rse mungkin ramai da tau larangan2 ni, ana cume nk ingatkan balik je coz ana rse ni salah satu tanggungjawab ana sebagai seorg muslim

1. Menyambung rambut palsu
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
4. Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lelaki lain
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
9. Derhaka kepada suami
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas
11. Mengingkari kebaikan suami
12. Bersama lelaki lain yang bukan mahram
13. Memandang lelaki yang bukan mahramnya
14. Bersalaman dengan lelaki bukan mahram
15. Menyerupai lelaki
16. Membuka rahsia wanita lain kepada suami
17. Memandang aurat wanita lain
18. Keluar rumah tanpa ada keperluan
19. Masuk permandian awam
20. Mencakar-cakar tubuh ketika dapat musibah
21. Meratapi kematian
22. Berhias atas meninggalnya seseorang
23. Menghantar jenazah
24. Mempercayai dukun dan peramal
25. Menyumpah anak-anak sendiri
26. Tidak bertegur sapa dengan sesama muslim
27. Menganiaya pembantu
28. Mengganggu jiran
29. Minta cerai kerana suami sakit
30. Minta cerai kerana suami menikah lagi

p/s: pe yg di maksudkn ngn larangan ke-19 tu ea..??

20 October 2009

10 Nasihat Untuk Orang Bercinta




Berikut adalah nasihat-nasihat berguna untuk orang-orang yang bercinta:

1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan 'si dia'.

2. Bercintalah kau dengan nya dengan sekadarnya. Kelak mungkin 'si dia' mungkin bukan jodoh untukmu.

3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'.

4. Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melaggar syariatNYA.

5. Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikinya adalah selepas kau diijabkabulkan.

6. Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.

7. Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara ber'dating', cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.

8. Bercintalah untuk mencapai cintaNYA.

9. Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.

10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi ALLAH, kelak ALLAH akan tarik kebahagian darimu.


29 September 2009

Rindu Rasul...

salam...

cite ni ana dpt dri akak kesayangan ana, kak imiey... die e-mail kn cite ni kt ana smlm..

Subjek: Rindu Rasul....

assalamu'alaikum warahmatullah. ..

us, maaf lambt send lg. biiznillah jua...mudah2 dapat natijah ygb baik dr cerita benar ni. <"sepanjang perjalanan hidup ini merupakan tarbiyah dr 4JJl swt">

Dgn Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

YaAllah, lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg di pilih Allah utk berjumpa Nabi SallaLahu'alaihiwas allam melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427 H bersamaan 10 August, 2006.

Nama yg dipilih oleh ayah beliau Syamimi yg bermaksud 'kesayanganku' , gelar Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah-mudahan suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah SallaLahu'alaihiwas allam. AlhamduliLlah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.

AlhamduliLlah, Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas di dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk habis menghafal 30 juzuk KalamuLlah ketika di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah beliau yang mengharapkan ada di kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik-adik, SubhanaLlah. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi' dgn ustaz di sebelah rumahnya di sana . Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ana InsyaAllah.

Akak ni memang di uji dengan sakit yg tak tau apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti di tikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sudah sakit d bahagian lutut sejak 8 tahun lalu yg x pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tau. Dh lama dia tak daya ke kelas sebab sakitnya membuatkan dia tak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga susut badannya hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu' 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu' itu di jaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.

Hari-hari yang di laluinya beliau penuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus-terusan menyakitinya. Diceritakan makhluk-makhluk tu akan mengganggunya terutama waktu sebelum subuh, waktu zuhur dan waktu maghrib. Beliau dah banyak berubat di merata tempat, di negeri kelahirannya, berjumpa doktor-doktor pakar, dengan ulama' yg faqih dalam ilmu perubatan islam sendiri dan akhir sekali dengan sorang lecturer di sini tapi beliau hanya mampu bertahan. Ustaz pesan, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi khamis tu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab dah lama tak mampu ke kelas. Beliau bangun kira-kira jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg di gagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu' dgn memapah dinding dan apa yg mampu membantu beliau berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Masa tu beliau dh tak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja d bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di bahagian depan bilik. Waktu tu, di sebabkan sakit yg mungkin dah tak tanggung, dengan spontan beliau niatkan, "Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd RasuluLlah SallaLlahu'alaihiwa sallam sendiri".

Kemudian beliau pengsan. Sahabat-sahabat sebilik mengangkat beliau ke dalam bilik dan di baringkan di sana . Waktu tu, sahabat-sahabat dah forward message pd kawan-kawan yg lain agar bacakan surah Yasin sbb beliau dah nampak nazak. Semua dah sedia dgn nombor-nombor ahli keluarga beliau utk di hubungi kiranya apa-apa berlaku dengan izin Allah. Kira-kira jam 11 pagi, beliau tidur dgn tenang dalam waktu qoilulah, dalam tidur beliau, beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya di qiam seperti dalam solat di tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

Tiba-tiba datang seorang HambaAllah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira-kira 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah, indah sekali, tak dapat nak di gambarkan. Beliau tertanya-tanya, siapa orang ni, cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Di rasakan seluruh kesengsaraan yg di tanggung selama ini lenyap begitu saja. Kemudian, HambaAllah itu mengatakan, "Assalamu'alaikum, Ana RasuluLlah". SubhanaLlah, baginda Nabi rupanya. Nabi memakai jubah putih dan kain serban Nabi berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan "Enti fil masjidi", -'sekarang enti(kamu) berada di masjidku, Masjid Nabawi'-. Allahuakbar.

Kemudian Baginda Nabi SallaLahu'alaihiwas allam berkata: QalAllahuta' ala; "InnaAllahama' assobirin" , - sungguhnya Allah bersama orang-orang yg sabar'. Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan KalamuLlah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh 'alam. SememangNya Baginda sebaik-baik kejadian dan di ciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (in lughatul 'arabiyah, tp kami terjemahkan) , "Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati enti, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana". Ketika Nabi sebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya 'Ya Allah, Baginda kenal ummat Baginda'. Ya RasuluLlah.. . Waktu tu, di rasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan, "Sampaikan salamku buat sahabat-sahabat seperjuangan Islam, insyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti". Lepas tu Nabi kita lafazkan, "Ummati.., ummati.., ummati...", dan beliau nampak Nabi menangis dan beberapa titisan airmata Nabi yg suci mengalir utk ummat Baginda. Kemudian Baginda Nabi pergi. Beliau merintih, "Jgn pergi Ya RasuluLlah", tp Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi
kita yg mulia, Baginda kenal kita dan sentiasa ingat akan ummat Baginda. Beliau katakan tak pasti, apakah baginda menangis kerana rindu kepada ummat baginda, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini atau...xtaulah, waLlahua'lam. ..

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya, beliau d kelilingi oleh kawan-kawan yg terdengar rintihan beliau dalam tidurnya "Jgn pergi Ya RasuluLlah.. .". kemudian beliau pun menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam RasuluLlah buat ummat Baginda, salam dari Nabi sallaLahu'alaihiwas allam. Semua menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang-jarang ingat pada Baginda sedang kita amat terhutang budi pada baginda Nabi. Lebih-lebih lagi kita sedar bahawa syafaat Baginda yg akan kita kejar di akhirat kelak.

Ya Allah, waktu tu, takde kata yg lebih tinggi drpd kalimah AlhamduliLlah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan-insan yg lebih berat di uji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Ketika itu rasa sakit masih menular d tubuhnya Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.

Kemudian usai solat Zuhur, rasa sakit yg beliau tanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa di tikam pada setiap penjuru tubuhnya. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. 'Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ni berbanding nikmat yg Allah dah bagi utk melihat Baginda Nabi SallaLlahu'alaihiwa sallam'.

Kemudian beliau tidur dan terus beliau rasakan berada d tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan "Ya Allah, apa lagi yg nk Engkau bagi buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dgn-Mu Ya Allah...". kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan, "Assalamu'alaikum Ya Syamimi, RasuluLlah SallaLahu'alaihiwas sallam sampaikan salam buatmu. Kami utusan RasuluLlah SAW. "Nahnu khulafa' ar-rasyidin" . Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin 'affan dan Ali". SubhanaLlah, Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga-tiga sahabatnya yg mulia.
Beliau nampak, Saidina Abu Bakr, amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah ketegasan, Saidina Uthman memang cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecil orangnya.

Para Sahabat mengatakan "Kami di utuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti.". kemudian keempat-empat sahabat nabi membacakan ayat 102 drpd surah Al-Baqarah yg bermaksud:

" Dan mereka mengikuti apa yg di baca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ' sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir'. Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu)
apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu".

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk-makhluk yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. SubhanaLlah, waktu itu terasa seolah-olah tubuhnya yg sakit dahulu di tukarkan Allah dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg dah lebih setahun di tanggung beliau dgn sabar. Kemudian Saidina Abu Bakr mengatakan, "Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar". Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi.

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus bangun duduk. Kawan-kawan sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun utk duduk dgn mudah . Kemudian sahabat-sahabat sebilik menyuruh beliau bangun berdiri dan AlhamduliLlah dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh". Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada Allah Subhanahuata' ala. "Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat menjadi hamba-mu yg bersyukur atas ni'mat yang Engkau berikan".

Beliau katakan pada kami, "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Nabi. Akak yang di beri rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengan Nabi. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tp menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita di atas muka bumi Allah ni, maka hidup mesti di teruskan. Sekarang ni hati akak tenang sangat.. Kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik-adik dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yg Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan; "tak rugi kita bersabar..."

Salam pokcik, kaifahal? Ana asif jiddan sbb lmbt send cita ni. Bukan apa, ana tunggu beberapa org sahabat edit. Bimbang ada yg ana tersalah faham sepanjang bersama k.syamimi. Supposely ana bg k.mimi sendiri baca blik, tp segan nk susahkan die. Lagipun ramai yg bertimpa2 pergi tny pengalamn die. Sebenarnya bnyak g kata-kata beliau x sempat ana nk sertakan kt cni. Ni je yg mampu ana usahakan. Kiranya ada apa2 khilaf berbanding drpd pengalaman sebenar beliau, ana mohon ampun pada Allah Subhanahuata' ala. Mudah2an ada manfaatnya pada kita semua, insyaAllah. Selamat menyuburkan cinta pd Nabi SAW buat ikhwah akhawat d bumi anbiya'. Ma'assalamah.

27 September 2009

Tolong Beritahu Si Dia....

ana nk share 1 article (article ke..? urm~ pape je la)... amat menarik bgi ana, luangkan le msa utk bce ea...

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia. aku kasihinya kerana santunnya..
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..
Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendirir30;.

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..

Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..

Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..

Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nantir30;

r0;Apabila kau ingin berteman,Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan,Kau mungkin akan menjauhinyar30;.

Andai kau ingin berteman,Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan,Kau akan membencinyar30;.

Andai kau inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,Kau mungkin akan memfitnahnyar30;..

Andai kau inginkan seorang teman,Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,Kau mungkin akan menyalahkannyar30;.

Andai kau ingin bersahabat,Terimalah dia seadanya,Kerana dia seorang sahabat,Yang hanya manusia biasar30;.

Jangan diharapkan sempurna,Kerana kau juga tidak sempurna, Tiada siapa yang sempurnar30;

Tapi bersahabatlah kerana Allah..

ada apa selepas mati..

Tazkirah Nabi s.a.w. di hari pengkebumian

Seorang sahabat bernama al-Barra’ bin ‘Azib –radhiyallahu ‘anhu- menceritakan; “Suatu hari kamu keluar bersama Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- mengiringi jenazah seorang lelaki dari kalangan Ansar yang meninggal dunia. Ketika sampai di perkuburan dan jenazah dimasukkan ke dalam liang lahad, baginda duduk dan kami pun turut duduk di sekitar beliau. Di tangan baginda ada sebatang kayu. Baginda menggaris tanah dengan kayu itu, kemudian mengangkat kepalanya sambil berkata; “Hendaklah kamu sekelian memohon perlindungan Allah dari azab kubur”. Baginda mengulanginya dua atau tiga kali. Seterusnya baginda berucap;

“Sesungguhnya seorang hamba yang beriman ketika hendak berpisah dengan dunia dan menuju akhirat (yakni ketika ia hampir mati), akan turun kepadanya malaikat-malaikat dari langit, yang putih wajah mereka seumpama matahari, bersama mereka kain kapan dan bau-bauan (حنوط) dari syurga. Mereka duduk darinya sejauh mata memandang. Kemudian datang malaikat maut dan duduk di hujung kepalanya dan berkata kepadanya; ‘Wahai ruh yang baik! Keluarlah menuju kepada keampunan dari Allah dan keredhaanNya’. Maka keluarlah ruh itu di mana ia mengalir (keluar) umpama mengalirnya titisan air dari corong bekas air (yang dinamai as-Saqa’ dalam bahasa Arab).

Kemudian malaikat maut mengambil ruh itu dan terus memasukkannya ke dalam kain kapan bersama-sama bau-bauan (yang di bawa oleh malaikat-malaikat tadi) dan terbitlah darinya bau yang amat harum umpama bau kasturi yang paling harum di atas muka bumi ini’.

Setelah itu malaikat-malaikat tadi membawa ruh yang harum itu naik ke langit. Maka setiap kali berjumpa dengan sekumpulan malaikat, mereka akan bertanya; “Bau apakah yang amat harum ini?”. Malaikat-malaikat yang membawa ruh itu menjawab; “Ruh si fulan bin fulan”. Mereka menyebutnya dengan nama yang paling baik yang diberikan kepadanya di atas muka dunia. Apabila sampai di langit, para malaikat yang membawanya itu meminta supaya dibukakan pintu langit, lalu dibukakan.

Di setiap langit, ruh mukmin itu diiringi oleh malaikat penjaga langit untuk naik ke langit berikutnya hinggalah ia sampai langit ke tujuh. Maka datanglah firman Tuhan kepadanya; “Tulislah hambaku di dalam ‘illiyyin (tempat orang-orang mulia di dalam syurga) dan bawalah ia kembali ke bumi kepada tubuhnya kerana sesungguhnya darinya (yakni dari bumi/tanah) aku menjadikan mereka (yakni manusia), kepadanyalah aku akan kembalikan mereka dan darinya juga aku akan mengeluarkan mereka sekali lagi (yakni apabila berlakunya kiamat)”.

Maka dikembalikanlah ruh itu kepada tubuhnya.
Kemudian datang dua orang malaikat kepadanya dan mendudukkannya (yakni menjadikannya duduk). Kemudian mereka bertanya kepadanya; ‘Siapa Tuhan kamu?’. Ia akan menjawab; ‘Tuhanku adalah Allah’. Mereka bertanya lagi kepadanya; “Apa agama kamu?”. Ia menjawab; “Agamaku adalah Islam”. Mereka bertanya lagi; “Siapa lelaki ini yang diutuskan kepada kamu sekelian (yakni Muhammad)?”. Ia menjawab; “Dia adalah Rasul Allah”. Mereka bertanya lagi; “Apakah ilmu kamu?”. Ia menjawab; “Aku membaca kitab Allah, lalu aku beriman dan membenarkannya”.



Lalu seorang penyeru berseru dari langit; “Benarlah apa yang dikatakannya itu. Hamparilah ia dengan hamparan dari syurga, pakaikanlah ia dengan pakaian dari syurga dan bukakanlah untuknya satu pintu ke syurga”. Maka sampailah kepadanya bauan dan haruman dari syurga dan dilapangkan untuknya kuburnya seluas mata memandang. Kemudian datang seorang lelaki yang elok rupanya, cantik pakaiannya dan harum baunya. Lelaki itu berkata kepadanya; “Bergembiralah dengan suasana yang menyeronokkan kamu ini. Hari ini adalah hari yang telah dijanjikan untukmu”. Ia bertanya; “Siapakah kamu?. Kamu datang dengan wajah yang membawa kebaikan”. Lelaki itu menjawab; “Akulah amal soleh kamu”. Ia (yakni si mati yang beriman itu) lalu berkata; “Wahai Tuhanku! dirikanlah kiamat, dirikanlah kiamat, supaya aku mendapat kembali keluargaku dan hartaku”.
Adapun seorang hamba yang kafir dan jahat pula, pada ketika hendak berpisah dengan dunia dan menuju akhirat (yakni ketika hampir mati), turun kepadanya malaikat-malaikat berwajah hitam membawa bersama mereka kain kapan yang buruk. Mereka duduk mengelilinginya sejauh mata memandang. Kemudian datang malaikat maut dan duduk di hujung kepalanya dan berkata: ‘Wahai ruh yang kotor, keluarlah kepada kemurkaan dari Allah dan kemarahan-Nya. Maka bertempiaranlah ruh pada jasadnya (seolah-olah hendak melarikan diri).

Lalu malaikat maut mencabut ruh itu (tanpa belas kasihan) seperti mencabut besi pemanggang daging dari kain bulu yang basah. Kemudian malaikat maut mengambil ruh itu dan terus memasukkannya ke dalam kain kapan buruk tadi dan terbit dari ruh itu satu bau yang amat busuk seperti bau bangkai yang paling busuk di atas muka bumi ini. Kemudian malaikat-malaikat yang berwajah hitam tadi akan membawa ruh yang berbau busuk itu naik ke langit. Maka setiap kali berjumpa dengan sekumpulan malaikat, mereka akan bertanya; “Ruh siapakah yang busuk ini?”. Jawab para malaikat yang membawa ruh itu; “Ruh si fulan bin si fulan”, di mana mereka menyebutnya dengan nama yang paling buruk orang menamakannya di atas muka dunia dulu.
Apabila sampai ke langit dunia, para malaikat yang membawa ruh itu memohon dibukakan pintu langit, namun tidak dibuka. Lalu Rasulullah s.a.w. membaca firman Allah (bermaksud):
“Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan yang angkuh dari mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit, dan mereka tidak akan masuk Syurga sehingga unta masuk ke lubang jarum. Dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan kesalahan. Disediakan untuk mereka hamparan-hamparan dari api neraka, dan di atas mereka lapisan-lapisan penutup (dari api neraka). Dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang zalim (disebabkan keengkarannya)”. (Surah al-A’raf, ayat 40)
Rasulullah bercerita lagi; “Kemudian Allah berkata (menyampaikan perintah-Nya berkenaan ruh itu);

“Tulislah ia di dalam Sijjin (yakni penjara) di dalam bumi yang paling bawah”. Maka dilemparkanlah ruhnya itu dengan satu lemparan. Rasulullah lalu membaca firman Allah (bermaksud):

“Dan sesiapa yang mensyirikkan Allah, maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan)”. (Surah al-Hajj, ayat 31)

Kemudian ruh itu dikembalikan kepada jasadnya di bumi. Setelah itu datang kepadanya dua malaikat. Mereka bertanya kepadanya; “Siapa Tuhan kamu?”. Ia menjawab; “Hah! Hah! Aku tidak tahu”. Mereka bertanya lagi; “Apa agama kamu?”. Ia menjawab; “Hah! Hah! Aku tidak tahu”. Mereka bertanya lagi; “Siapakah lelaki ini yang diutuskan kepada kamu sekelian (yakni Muhammad)?”. Ia menjawab sama seperti tadi; “Hah! Hah! Aku tidak tahu”.

Lalu seorang penyeru berseru dari langit; “Hambaku telah berdusta. Hamparilah ia dengan hamparan dari neraka dan bukakan untuknya satu pintu ke neraka. Maka sampailah kepadanya bahang panas dari api neraka dan disempitkan baginya kuburnya hingga bersilang-silanglah tulang-tulang rusuknya. Kemudian datang kepadanya seorang lelaki yang hodoh mukanya, buruk pakaiannya dan busuk baunya. Lelaki itu berkata kepadanya; “Bergembiralah dengan suasana yang mendukacitakan kamu ini. Hari ini adalah hari yang dijanjikan buatmu”. Ia bertanya; “Siapa kamu? Kamu datang dengan wajah yang membawa kejahatan”. Lelaki itu menjawab; “Aku adalah amalan kamu yang keji”. Akhirnya ia pun berkata; “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau dirikan kiamat”.

(Riwayat Imam Ahmad. Menurut Imam al-Haithami dalam Majma’ az-Zawaid; para perawi hadis ini adalah soheh (Majma’ az-Zawaid, 3/49). Menurut menurut Syeikh al-Albani; hadis ini soheh (Misykat al-Masabih, hadis no. 1630))
-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign