farhana mohamad: 2010

26 December 2010

Aku, Lim dan Islam

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM. Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama. Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya.

kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim. Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjekBahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku.

Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami.

20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya. Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya. " He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago. ..Subhanallah! Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan.

....Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang. Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku.

Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak?...

Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?

kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house. Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni? Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.

Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain.

Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.

Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah. Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah?

Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah. Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar. Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.

Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru. Aku ingin berdakwah! Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

P/s : sebagai Tauladan..

13 December 2010

MESYUARAT JAWATANKUASA KEBAJIKAN PELAJAR USIM



Mesyuarat Jawatankuasa Kebajikan Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) telah diadakan pada 16 November 2010. Mesyuarat ini dilaksanakan atas kehendak Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) (Pindaan 2009) yang memperuntukkan ahli-ahli yang ditetapkan termasuk dua orang ahli MPP, iaitu Yang Dipertua MPP dan seorang lagi yang dicadangkan oleh MPP.

Ahli-ahli Mesyuarat: Y.Bhg. Dato’ Naib Canselor USIM; Y. Bhg. Dato’ Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumi); Pendaftar USIM; Pengerusi Majlis Pengetua Kolej-kolej Kediaman; Timbalan Pendaftar HEP; Bendahari USIM; Pegawai-pegawai Kanan Jabatan dan
dua orang Ahli Majlis Perwakilan Pelajar.

Dalam mesyuarat tersebut MPP telah mengemukakan Kertas Kerja Usul Kebajikan Mahasiswa kepada sidang mesyuarat. Berikut merupakan hasil daripada pertemuan pertama Mesyuarat Jawatankuasa Kebajikan Pelajar.


Pembentangan Usul Kebajikan Mahasiswa oleh MPP sesi 2009/2010

USUL 1 – Penyelarasan Kebajikan Anak Negeri
MPP mencadangkan untuk menubuhkan mengikut undang-undang dan perlembagaan kelab/persatuan USIM bagi mana-mana persatuan anak negeri yang bergerak aktif di dalam kampus, bagi memastikan penyelarasan kebajikan bagi kesatuan anak negeri dan pengagihan peruntukan sumbangan oleh kerajaan negeri diberikan secara betul.

KEPUTUSAN: Mesyuarat mengambil maklum bahawa Bahagian HEP tidak pernah menghalang sebarang pertemuan kerajaan negeri dengan pelajar mengikut negeri masing-masing.
Mesyuarat pada dasarnya bersetuju dengan cadangan seperti berikut:
1. MPP memainkan peranan penting bagi menangani isu kenegerian di kalangan pelajar agar perspektif pelajar tidak terbatas pada daerah dan negeri sahaja.
2. Menangguhkan cadangan untuk menubuhkan persatuan mahasiswa berasaskan negeri sehingga ke satu masa yang difikirkan wajar.


USUL 2 – Agihan Peruntukan bagi Kelab/Persatuan dan Sekretariat Pelajar
MPP mencadangkan agar setiap kelab dan sekretariat pelajar diagihkan bajet dan peruntukan pada awal pelantikan bagi memudahkan mereka merangka takwim dan aktiviti tahunan masing-masing.

KEPUTUSAN: Pihak USIM buat masa ini sedang meneliti bajet 2011 bagi pengurusan aktiviti kemahasiswaan. Aktiviti fakulti tertakluk kepada fakulti yang memohon kepada Bahagian HEP.
Mesyuarat pada dasarnya bersetuju dengan cadangan seperti berikut:
1. Menyenaraikan anggaran bajet yang diperlukan oleh MPP, JAKSA, Kelab, Persatuan dan Sekretariat Pelajar bagi keperluan aktiviti/program yang mestilah mengandungi objektif dan hasrat dalam kepimpinan pelajar.
2. Pelajar digalakkan menganjurkan aktiviti yang berorientasikan asimilasi masyarakat dan pengantarabangsaan.
3. Program/aktiviti yang dicadangkan haruslah mempunyai impak dan kesan yang berpanjangan.


USUL 3 – Peruntukan Skim Kebajikan Pelajar
MPP mencadangkan agar peruntukan Tabung Ehsan dipindahkan kepada Bantuan Tabung Zakat bagi menampung permohonan zakat oleh para pelajar.

KEPUTUSAN: Isu berkenaan akan diambil perhatian lanjut. Mesyuarat dimaklumkan bahawa semua tabung amanah diagihkan mengikut yang ditetapkan sahaja. Mesyuarat bersetuju bahawa perjumpaan khusus perlu diadakan untuk menjelaskan isu berkaitan tabung kebajikan pelajar.


USUL 4 – Kerjasama Sistem Pengangkutan Luar
MPP mencadangkan agar kelonggaran diberikan kepda perkhidmatan bas awam dari luar (Bas mini, RapidKL dan lain-lain) untuk masuk ke kampus USIM bagi memudahkan pelajar dari kampus atau kolej untuk bergerak ke luar, seperti KTM, Bandar Nilai dan sebagainya.

KEPUTUSAN: Mesyuarat bersetuju dengan usul ini, dan akan memperhalusi cadangan tersebut bagi tujuan mengelakkan kesesakan dan isu keselamatan dalam kampus. (Cadangan seperti membenarkan bas luar berkumpul di stadium manakala di dalam universiti hanya bas shuttle sahaja dibenarkan.)


USUL 5 – Respon Aduan Pelajar
MPP memaklumkan bahawa terdapat aduan dan rungutan daripada pelajar yang telah mengemukakan aduan secara manual mahu pun secara on-line, tetapi tidak mendapat atau lambat diambil tindakan daripada pihak berkenaan.

KEPUTUSAN: Mesyuarat bersetuju bahawa aduan dan respon perlu ditampal dan dipamerkan di papan kenyataan di setiap kolej kediaman sama ada respon atau tindakan telah diambil atau sebaliknya.


USUL 6 – Staf Mesra Pelanggan
MPP memaklumkan aduan berkenaan terdapat segelintir pihak di kalangan staf yang tidak mesra pelanggan, bukan sahaja terhadap pelajar tetapi juga terhadap para pensyarah. MPP memohon agar aduan ini diambil perhatian oleh pihak berkaitan.

KEPUTUSAN: Mesyuarat bersetuju bahawa setiap staf khususnya kakitangan pentadbiran perlu memperbaiki sikap supaya lebih mesra pelanggan.


USUL 7 – Penambahbaikan Infrastruktur / Prasarana / Fasiliti
MPP mencadangkan agar pihak USIM membaikpulih kemudahan lampu di jalan pintu kedua USIM dan parkir motosikal yang tidak menyala demi menjamin keselamatan pelajar yang melaluinya. MPP turut mencadangkan agar pemasangan susur gajah berbumbung daripada FKP ke Perpustakaan.

KEPUTUSAN: Mengambil maklum cadangan berkenaan lampu dan kawasan gelap di beberapa tempat dalam kampus yang membahayakan pelajar yang melalui atau menggunakan kawasan tersebut. Mesyuarat bersetuju untuk mengekalkan ciri-ciri kehijauan dalam kampus. Saranan kepada pihak Jabatan Pembangunan dan Pengurusan Fasiliti agar menanam lebih banyak pokok yang berhadapan bagi menggantikan pembinaan susur gajah sebagai laluan pejalan kaki.


MAKLUMAN HAL-HAL BERBANGKIT / LAIN-LAIN

1. Isu kehilangan notebook di kalangan pelajar memerlukan peranan MPP dan lain-lain dalam memberi kesedaran terhadap tahap keselamatan dan penjagaan barangan peribadi sama ada di kolej kediaman atau di rumah sewa.

2. Pelajar luar kampus diingatkan agar sentiasa berwaspada kerana gerak geri sentiasa diperhatikan oleh orang luar dan berisiko berlaku kejadian ragut.

3. Pemberian penurunan kuasa Naib Canselor kepada beberapa kakitangan Bahagian Keselamatan bagi tujuan pencegahan dan kesedaran khususnya berkaitan etika pakaian pelajar.

4. Kawalan penggunaan dan penerbitan logo USIM oleh pelajar perlu diberi perhatian oleh Bahagian HEP bagi mengelakkan sebarang penyalahgunaan.

5. Keperluan profail dan testimonial pelajar perlu dikumpulkan oleh MPP dan direkod oleh Bahagian HEP bagi tujuan merekod profil pelajar USIM khususnya setelah bergraduat.

6. Isu-isu kebajikan pelajar boleh diforumkan atau dibincangkan melalui saluran-saluran lain seperti pertemuan, mesyuarat dan perjumpaan antara pihak HEP dan wakil pelajar daripada MPP atau kelab/persatuan lain. Sebarang pandangan dan pendapat daripada mahasiswa dialu-alukan oleh Pihak Pengurusan Universiti untuk diambil tindakan yang sesuai dalam kadar segera.

7. Perpindahan pelajar dari KK Nilam Court ke Kolej Kediaman 1 dapat membantu menyelesaikan isu pengangkutan dan akses internet yang memakan kos yang tinggi.

Disediakan oleh:
Setiausaha MPP Sesi 2009/2010


MAKLUMAN TERBARU:
Kertas Kerja Khas MPP - Cadangan Pindaan Peraturan dan Panduan Pilihan Raya Kampus (Pemilihan MPP) telah diusulkan kepada pihak Pengurusan Tertinggi Universiti. Kertas kerja cadangan tersebut kini diserahkan kepada TNC HEPA melalui Timbalan Pendaftar HEP. Turut dimaklumkan bahawa satu perbincangan khusus akan diadakan berhubung cadangan pindaan yang telah dikemukakan.

HARAP MAKLUM

P/S: tahniah MPP! gembira bersama USIM~

09 December 2010

Bila si tudung labuh, budak sekolah agama, ikot usrah, berubah perangai: Mereka manusia, bukan malaikat, bukan maksum.

Ada seorang hamba Allah perempuan ini. Dia adalah seorang bekar pelajar di sekolah agama. Dia seorang yang solehah, menjaga auratnya dan memakai tudung labuh. Dia juga rajin mengikuti usrah.


Ditakdirkan Allah, dia dihantar belajar ke luar negara. Negara yang dia pergi, bukan pula negara orang Islam. Jurusannya bukan jurusan agama, tetapi Perubatan. Maka, dia diangkat menjadi orang yang dipercayai oleh pelajar yang seangkatan dengannya.


Awal-awal, dia seorang yang komited dengan agama. Sering mengajak kawan-kawannya agar mengingati Allah, melaksanakan amanah-Nya, dan meninggalkan larangan-Nya.


Satu hari, dia jatuh cinta dengan seorang lelaki yang bukan Islam. Lama kelamaan, dia meninggalkan peribadinya yang lama. Walaupun masih bertudung labuh, dia tidak lagi menjaga batas pergaulan. Sampai satu tahap, dia pernah tidur di dalam kereta berdua-duaan dengan lelaki tadi.


Apakah pandangan anda?


Apa yang anda akan lakukan bila mengetahui perkara ini, bila melihat perkara ini, atau bila menjadi salah seorang daripada kawan-kawan kepada pelaku perkara ini?

Kisah rekaan saya, tetapi situasinya merata-rata

Saya reka cerita itu. Ini bermakna, saya tidak pernah melihatnya dengan mata kepala saya sendiri. Tetapi situasi yang sinonim seperti cerita saya di atas berlaku di banyak tempat. Tidak perlu tanya saya dari mana saya tahu, tetapi saya sekadar hendak anda menjawab, betul atau tidak.


Betul kan?


Budak sekolah agama, lelaki ke, perempuan ke, dulu baik, tiba-tiba terjebak dengan sesuatu di luar lunas agama Allah. Perempuan tudung labuh, dulu jaga hubungan lelaki perempuan, tiba-tiba bercouple. Rakan kita yang nampak alim, tiba-tiba terdengar khabar dia berzina.


Ya, apa yang kita lakukan pada mereka-mereka ini?

Biasanya, mereka dihina. Disisihkan.

“Cis, menyampah gila aku. Dulu baik bukan main. Sekarang, mengalahkan aku buruknya. Aku pun tak pernah berdating dengan perempuan tau”


“Aku tak sangka betul, dulu bukan main solehah. Ingatkan aku itu ini. Sekarang tup-tup keluar dengan mamat tu. Tak senonoh la. Hipokrit”


“Tengoklah budak sekolah agama tu. Kata je belajar agama. Dulu bukan main lagi ceramah bagi dalil-dalil Al-Quran ingatkan orang. Sekarang, entah syurga dengan neraka pun tak kenal ke hapa”


Dan 1001 macam lagi yang biasanya akan terlepas dari mulut kita. Atau paling tidak, terdetik di dalam hati.


Kenapa? Kenapa kita senang bersikap demikian?


Akhirnya, mereka yang dahulunya ala-ala ustaz ustazah harapan agama ini disisihkan kerana kemaksiatan dan keingkaran yang mereka lakukan di hadapan mata kita har ini. Mereka dikutuk, dihina, dikeji, dihentam-hentam. Dan 99%, semuanya dilakukan di belakang mereka.


Saya suka bertanya.


Siapa yang pernah pergi dan bersembang, berbincang, mendalami kenapa mereka berubah sedemikian rupa?

Tiada siapa menarik mereka

Kita selalu kata begini:


“Alah, pelajar agama, takkan tak tahu”


“Dia kan hafal 30 juzu’ Al-Quran. Takkan la tak reti-reti lagi”


Tetapi pada saya, ini satu prinsip yang membawa kepada sikap kita yang saya nyatakan di atas. Ya, secara tidak langsung, kita seakan-akan meletakkan taraf pelajar agama, orang yang mengikuti usrah, mereka yang bertudung labuh dan berkopiah ini di taraf MALAIKAT.


Sedangkan, mereka adalah MANUSIA.


Bila namanya manusia, pasti ada waktu kesilapannya. Dan kadangkala, silapnya boleh jadi lebih buruk dari kesilapan mereka yang tidak pernah pun sekolah agama. Tetapi inilah dia ujian Allah SWT.


Dengan prinsip kita di atas tadi, maka kita meninggalkannya. Kita tidak menegurnya. Kita nampak dia mula berubah ke arah kejahatan, kita menjauhinya kerana kita kata dia dah tahu, dia mesti dah faham serta sebagainya.


Kesilapan kita, adalah di sini.


Tiada siapa yang bergerak menarik mereka.

Sebagaimana kamu, mereka juga begitu, saya juga begitu


Bila kita melakukan kesilapan, kita senang untuk orang faham kenapa kita boleh tersilap. Kita tertipu ke, kita terjerat ke, kita memang betul-betul tak tahu kemudian terbiasa dengan kesilapan itu ke, dan 1001 sebab lagi.


Jadi, bila orang hentam-hentam kita tanpa memahami, kita pastinya sakit hati.


Begitulah perasaannya mereka yang buat silap. Saya kira, kita sama dalam hal ini. Baik kamu, mereka, mahupun saya.


Saya sendiri, amat benci manusia yang pakai hentam sahaja tanpa memahami. Kenal pun tidak, sudah menghentam macam dia tahu-tahu aja apa sebenarnya yang terjadi.


Jadi, apakah sikap kita?


Pernahkah kita mendekati ‘pendosa-pendosa yang beragama’ ini, atau kita sekadar menghina kesilapan, ketersasaran mereka dari jauh sahaja?

Mereka butuh manusia yang memahami

Kadangkala, ada something yang di luar jangkaan berlaku dalam hidup mereka ini. Sebab itu dari sebaik-baik manusia, boleh berubah sebegitu rupa. Kita yang biasa-biasa ni, melenting la. Kita terlupa bahawa dia rupanya manusia juga.


Tidak ramai yang mampu bersabar. Sedangkan, keadaan ini hanya boleh dihadapi oleh mereka yang tenang dan rasional.


Siapa yang pergi mendekati mereka, memahami mereka, cuba mencungkil apa sebenarnya permasalahan mereka, kenapa mereka sampai boleh tersasar sedemikian rupa. Siapa? Siapa yang berusaha sedemikian rupa?


“Aku tegur dah dia” Ya la, tegur macam mana? Tegur sekali pastu blah? Tegur 10 kali lepas tu penat?


Kadang-kadang, kita terlupa yang kita tak pernah pun bina ‘jambatan hati’ dengan mereka. Kita tak kenal mereka dalam erti kata sebenar.


Kita dan dia tak pernah ada apa-apa perkongsian.


Bila terjadi perkara sebegini, kita lebih senang menghentam. Tegur sekali dua, lepas tu kata tak ada harapan. Ajak masuk usrah balik semula dua tiga kali, kemudian kata dia dah tak dapat hidayah.


Ini masalah kita.


Kemudian kita salahkan dia.


Sebenarnya, kita pun sama. Berputus asa mengajak dia ke jalan Allah.


Bila dia berdosa, tak kira la dia budak agama ke, ulama sekalipun, sepatutnya kita layani dia dengan baik. Tunjukkan dia jalan yang betul.

Sejak bila seseorang itu bila dia jadi pelajar sekolah agama, dia ikut usrah, dia pernah berdakwah ajak orang buat baik, dia keluaran Al-Azhar ke hapa ke, bila jadi maksum?


Sejak bila pula, manusia-manusia ni, bila buat dosa, dibolehkan kita membiarkan mereka?


Bukankah layanannya tetap sama dengan orang yang tidak pernah belajar agama, tidak pernah ikut usrah, tidak pernah berdakwah yang buat dosa?


Yakni tegur, dan pimpin mereka.


Pimpin ya. Pimpin. Fahami maksud perkataan pimpin.

Mereka lebih baik. Kami bukan pelajar agama

Satu lagi kesilapan kita, kita suka kata: “Mereka budak agama. Aku bukan budak agama. Mereka pakai tudung labuh. Aku tudung tiga segi aja”


Dan akhirnya, kita tinggalkan mereka.


Ini kesilapan yang paling besar. Siapa la ajar penegur itu kena sempurna. Kita ni, menegur sambil memperbaiki diri. Kita budak agama ke, bukan budak agama ke, kalau sesuatu kita rasa patut tegur, walaupun teguran kita tu ala-ala menghentam diri sendiri, kena tegurlah juga.

Apa barang bai main kutuk-kutuk belakang aja?


“Dia kan budak agama, dia mesti faham”


Kalau macam itu, budak agama mestilah malaikat semuanya. Tak akan ada buat salah.


Ala, macam kita belajar la. Faham-faham pun, bukan dapat 100% dalam periksa. Betulkan?


Ada ke yang skor semua mata pelajaran dia 100%?


Kalau ada pun, sekelompok kecil aja.


So, macam mana sekarang?


Kena tegur la. Bergerak mendekati mereka ini. Fahami masalah mereka ini. Mana tahu, hati mereka meronta-ronta untuk kamu membantu mereka sebenarnya.

Penutup: Kamu berdosa kalau sekadar membiarkan

Ya, kamu berdosa. Sebab mencegah kemungkaran itu adalah wajib.


“Saya mencegah dengan hati” Ha ha.. ini alasan kamu nak bagi kan?


Rasulullah SAW bersabda: “Sekiranya kamu tidak mampu”


Jadi, kalau ada kudrat, ada suara lagi, ada tenaga lagi, itu tandanya ‘mampu’ itu masih ada pada kamu. Maka, kamu berdosa kalau tidak

menegurnya. Teknologi hari ini lagi la ada macam-macam. E-mail ada, facebook ada, Yahoo Messenger ada. Kalau nak pakai gaya zaman P.Ramlee pun boleh – tulis surat.


Kemudian, tegur bukan sekali.


Berkali-kali. Sampaila terjadi salah satu dari empat perkara. Apa dia?


1. Kamu mati.


2. Dia mati.


3. Matahari terbit dari barat.


4. Dia berubah.


Selagi tak berlaku empat perkara ini, adalah tidak patut kita berputus asa dalam memberikan teguran. Kalau tak makan dengan plan A, kita bagi dia plan B. Kalau plan B dia tak boleh jugak, kita bagi dia plan C. Sampai la plan Z. Kalau tak boleh jugak, kita bagi dia plan AZ pula. Kalau tak boleh lagi, bagi plan BZ dan begitulah seterusnya. Sampai salah satu dari empat perkara tadi terjadi pada kita.


“Tapi dia budak agama” Kamu ulang lagi benda ni.


Sudah-sudah. “Dia manusia juga” itu kata saya.


Ayuh, jangan cakap belakang sahaja.


Rapati dia, berikan nasihat. Laksanakan tanggungjawab kamu sebagai seseorang yang faham bahawa dia telah tersasar daripada Allah SWT.

Sesungguhnya, menebarkan kebaikan itu adalah tanggungjawab orang yang beriman.


Tidak kira, kamu budak sekolah agama, atau bukan.


taken from: http://ms.langitilahi.com/perkongsian

KALAU PEREMPUAN TAK TAHU MEMASAK...SALAH KE?TAPI MACAM MANA KALAU LELAKI TAK BOLEH JADI IMAM???

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.


"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.


Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.


Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.


''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.


''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.


Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.


Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.


Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.


Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.


Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.


Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.


Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.


Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.


"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.


Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?


Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.


Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.


Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.


Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.


Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.


Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.

Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!



07 December 2010

MINYAK NAIK : Mahasiswa Disaran Berbasikal ke Kampus (EP 1)

salam mujahadah..kenaikan minyak oleh kerajaan baru2 ni menimbulkan rasa tidak puas hati orang ramai especially student. berikut adalah luahan hati seorang pelajar U***~


Kenaikan minyak secara mendadak yang diumumkan oleh kerajaan memberi impak negatif kepada ekonomi rakyat khususnya mahasiswa. Berbekalkan pinjaman MARA, PTPTN dan Bantuan zakat U*** pada setiap sem tidak memungkinkan mahasiswa untuk menjalani hidup seperti biasa. Kerana seperti sedia maklum, kedai-kedai makan dan runcit di sekitar U*** mulai menaikkan harga makanan dan barangan asasi. Justeru di sini mahasiwa diberi jalan alternatif untuk mengubah gaya hidup masing-masing.


Setiap hari, mahasiswa U*** antara pengguna kenderaan bemotor terbanyak. Apatah lagi kolej kediaman yang berada di luar kampus menggalakkan penggunaan kenderaan bermotor pada kebanyakan mahasiswa. Ditambah dengan masalah pengangkutan bas yang tidak mesra pelanggan. Driver bas yang “poyo” dan perasan hebat sungguh menyakitkan hati para mahasiswa setiap kali menaiki bas ke kampus.


Selepas berita kenaikan minyak, belanja untuk isi minyak setiap pelajar bertambah dengan mendadak. Jika setiap hari pelajar hanya mengeluarkan RM3 untuk pergi balik ke kampus. Kini ia meningkat kepada RM 4 dan RM 5. Apatah lagi jika kenderaan berkapasiti besar seperti Waja, Wira dan Honda. Malahan penunggang Honda Wave 125, EX5 dan Yamaha 135 LC juga mengalami nasib serupa dengan kenaikan harga minyak. Penghuni Camelia dan Sutera Indah pasti menggeleng kepala memikirkan hal ini.


Maka solusinya, kenderaan kecil seperti basikal adalah alternatif terbaik bagi menghilangkan beban kenaikan minyak. Tidak perlu lagi fikirkan untuk belanja isi minyak dan bayaran ansuran kenderaan. Hanya naik dan tunggang terus ke kampus. Justeru galakan untuk mahasiswa menjalani gaya hidup yang sihat pasti tercapai dengan budaya baru ini. Mahasiwa pastinya akan cergas dan berstamina tinggi dengan amalan berbasikal setiap hari ke kampus. Inilah masanya kita meniru gaya hidup orang Jepun dan Korea yang suka berbasikal ke tempat belajar.


Saya cadangkan orang yang mula-mula menjayakan budaya berbasikal ini adalah ayahanda kita Prof Mat dan Tok Asin. Pastinya mahasiswa bergembira jika kedua ayahanda kita merasmikan acara berbasikal di dalam kampus. Saya yakin sokongan pihak atasan bakal diteladani oleh mahasiswa lain. Sedang tersenyum memikirkan cadangan ini.


Agak-agaknya larat ke mahasiswa nak naik bukit ke Canselori dengan basikal ye???? Hik.hik.hik.. –MAHASISWA SEDAR


P/S : Dianjurkan Pegawai berpangkat tinggi memotong elaun pengangkutan kenderaan masing-masing untuk diinfakkan ke dalam akaun kebajikan mahasiswa. Kaya mahasiswa lepas ni.


oleh: mahasiswa sedar

wanita solehah sebagai calon isteri

RASULULLAH saw bersabda, yang bermaksud: “Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan paling indah ialah wanita solehah.” (Hadis riwayat Muslim).


Hadis ini menunjukkan betapa Islam memandang tinggi kedudukan wanita dalam kehidupan global.


Berdasarkan al-Quran, wanita digambarkan dengan tiga fungsi penting.


Pertama, wanita dianggap sebagai fitnah dan musuh andainya tidak dididik dan diasuh serta dibentuk menurut acuan Islam.


Kedua, wanita juga ujian bagi seseorang lelaki dalam menerajui bahtera kehidupan ke arah kebahagiaan.


Ketiga, wanita adalah anugerah Ilahi yang istimewa kepada lelaki yang mencari kemesraan dan kebahagiaan hidup. Islam sebenarnya melahirkan ratusan personaliti wanita terbilang yang menjadi teladan kepada warga Muslimah dewasa ini.


Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia. “Mereka ialah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun; Maryam binti Imran, ibunda Isa; Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah saw dan Fatimah binti Muhammad,” (Riwayat Bukhari)


Asiah adalah simbol teladan bagi wanita beriman yang tetap mempertahankan keimanannya kepada Allah, meskipun hidup sebumbung bersama suaminya, Firaun yang tidak beriman kepada Allah.


Maryam pula simbol wanita dalam ibadatnya dan ketinggian darjat ketakwaannya kepada Allah serta mampu memelihara kesucian diri dan kehormatannya ketika mengabdikan dirinya kepada Allah.


Khadijah pula simbol isteri setia tanpa mengenal penat lelah mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran Islam, berkorban jiwa dan harta bendanya serta rela menanggung pelbagai risiko dan cabaran dalam menyebarkan risalah Islam yang diamanahkan pada bahu Rasulullah.


Fatimah pula adalah simbol pelbagai dimensi wanita yang solehah; anak yang soleh dan taat kepada ayahnya; isteri yang setia kepada suaminya serta ibu yang bijaksana membesarkan putera puterinya. Malah, dialah panduan segala wanita dan juga seorang wanita mithali yang wajar dijadikan ikutan Muslimah.


Dalam memilih pasangan hidup, Islam menganjurkan setiap Muslim yang bakal melangkah alam perkahwinan agar berhati-hati.

Kriteria kesolehan isteri penting dalam kehidupan berkeluarga kerana sifat itu, selain dituntut Islam, juga bakal menjamin kerukunan dan kebahagiaan rumah tangga.


Dalam hal ini, Rasulullah bersabda maksudnya: “Janganlah kamu nikahi wanita kerana kecantikannya, kelak kecantikannya itu akan membinsakannya; janganlah kamu nikahi wanita kerana hartanya, boleh jadi hartanya akan menyebabkan kederhakaanmu; sebaliknya nikahilah wanita yang beragama.


“Sesungguhnya wanita yang tidak berhidung dan tuli tetapi beragama, itu adalah lebih baik bagimu.” (Riwayat Abdullah ibn Humaid).


Jelas di sini, aspek keagamaan dalam diri seseorang calon isteri adalah penentu hala tuju sesebuah rumah tangga. Ini kerana dengan agama yang bertapak kukuh dalam jiwanya, dia pasti akan taat kepada suaminya dalam semua perkara yang tidak bertentangan dengan perintah Allah dan tidak mendatangkan mudarat kepadanya.


Isteri solehah juga akan bersifat amanah terhadap harta benda suaminya, di samping menjaga maruahnya. Ketika ketiadaan suaminya, seorang isteri solehah memelihara dirinya dan maruahnya seperti tidak boleh keluar rumah tanpa izinnya, tidak boleh menerima tetamu yang tidak dikenali dan sebagainya.


Ketaatan dan sifat beramanah seorang isteri solehah ini banyak dijelaskan oleh firman Allah yang bermaksud: “... perempuan yang solehah mestilah taat dan memelihara kehormatan dirinya ketika ketiadaan suaminya dengan perlindungan Allah...” (Surah an-Nisaa’, ayat 34)

Isteri solehah juga adalah isteri yang sentiasa menyempurnakan keperluan suaminya, di samping memelihara keredaannya pada setiap masa.


Ini kerana keredaan suami menjadi anak kunci utama yang melayakkannya menjadi penghuni syurga penuh kenikmatan.


Apa yang paling penting ialah isteri solehah adalah pendidik dan pengasuh terbaik kepada anaknya, selain penyejuk hati ibu bapa, biarpun ibu bapanya sudah meninggal dunia, melalui sedekah doa dan amalan kepada kedua-dua orang tuanya.

Dengan agamanya itu, seseorang ibu akan mewariskan segala ilmu agamanya kepada anaknya agar mereka kelak akan menjadi anak soleh dan taat, bukan saja kepada ibu bapa, bahkan taat kepada Allah.


Pengetahuan agama dan nilai solehah inilah menjadi ramuan terbaik yang boleh melenturkan peribadi anak, perhiasan akhlak terpuji, mengisi minda dan hati anak dengan keimanan dan ketakwaan serta membimbing kehidupan ke arah keredaan Ilahi.


Sesungguhnya, fungsi seorang wanita yang bertindak sekali gus sebagai isteri dan ibu solehah dalam sesebuah institusi keluarga, begitu besar.


Justeru, Allah menganugerahkan ganjaran syurga bagi wanita solehah yang beriman dan benar-benar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan ibu dalam kehidupan sehariannya.


Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang; yang memelihara kehormatannya; yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya; yang menghormati suaminya; menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta; memelihara diri daripada pandangan orang lain; yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya.


“Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya; serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain.” (Riwayat Al Tausi).



p/s: syukran abang fikeri~ :)


Mengapa dicari secantik Balqis, andai diri tidak sehebat Sulaiman..Mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tidak setulus Zulaikha..Mengapa mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sehebat Siti Hajar..Mengapa didambakan teman sehidup yang sempurna Muhammad jika ada keburukan pada diri..Bimbinglah dirinya dan terimalah kekurangan itu sebagai keunikan..Carilah kebaikan itu pada dirinya. Bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya dan berdoalah dia milikmu

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign