farhana mohamad: 2011

06 August 2011

apa lagi yang kamu mahu kaum hawa..??


Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.



Keluhan remaja perempuan A:


“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”



Keluhan isteri A:


“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”



Keluhan remaja perempuan B:


“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”



Keluhan isteri B:


“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”



Keluhan isteri C:


“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”



Keluhan isteri D:


“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”



Keluhan remaja perempuan C:


“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.



Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”



Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.


Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:


“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”



Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:


“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”



Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:


“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”



Lelaki beriman menjawab keluhan isteri B:


“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”



Lelaki beriman menjawab keluhan isteri C:


“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”



Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan C:


“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”



Lelaki beriman menjawab keluhan isteri D:


“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”



Lelaki beriman bertanya:


“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”


Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;


“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”



Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.


Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.


Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.


Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.


Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti...

09 July 2011

peludah warna


Peludah Warna

kuasa gusar kini menggelegak murka,
warna kuning diisytihar racun terbisa.
diragutnya baju-T segeram tenaga,
dan diumum itulah busana bahaya.

tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.
warna kuning yang teramat tenang dan syahdu,
kita kembalikan damai ke dalam Qalbu.

kini cahaya mentari mungkin diramas,
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.
memanglah mereka kini peludah warna,
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.

-A. Samad Said-







moga Malaysiaku terus bersih~


salam mujahadah..

lately, MALAYSIA ku terchenta heboh dengan BERSIH..



actually, ni post pertama ana pasal politik. sebelum ni tak berani nak post pasal politik, bukannya apa cuma takut dikenakan tindakan undang-undang. maklum la, banyak mata2 diluar sana.

abah ana pun pernah pesan,

" na, jangan cuba nak tulis apa2 benda tentang politik ye, sekarang ni dah takde lagi kebebasan bersuara even kerajaan cakap rakyat mempunyai kebebasan untuk bersuara."


yup, absolutely agree with abah.


memang betul rakyat Malaysia sekarang ni seolah-olah sudah hilang kebebasan untuk bersuara, untuk menyuarakan pendapat. berbalik pada topik asal, awal-awal pagi lagi da kecoh di facebook, twitter mahupun laman sesawang yang lain tentang perhimpunan BERSIH di sekitar ibu kota.


sebelum ni ana tak ambil peduli sangat pun pasal bersih, but after my senior, bro Hazimin Harun kena tangkap dek polis ekoran memiliki baju bersih, ana seakan-akan bersemangat untuk mengetahui perkembangan perhimpunan ni.




ana hanya berpeluang membaca info-info terkini pada jam 3 petang. agak terkejut bila melihat status2 sahabat di fb. masing-masing menyuarakan pendapat mereka tentang perhimpunan ni. ada yang menyokong, ada juga yang protes. biasalah, setiap perkara mesti ada pro dan contra nya. sempat juga ana membaca blog2 sahabat ana.

and ada something yang ana betul2 terkejut. perhimpunan bersih bukan hanya dibuat di malaysia, malahan rakyat2 malaysia yang berada di luar negara juga turut melakukan perhimpunan juga. tiba-tiba ana rasa bangga dan menitis airmata bila melihat ada rakyat2 yang menyertai perhimpunan tadi dipukul polis, ada juga yang ditangkap termasuk orang2 besar parti yang terlibat, dan yang lebih menyayatkan hati bila ada mangsa semburan gas FRU meninggal dunia.

mereka hanya berkumpul untuk menyerahkan memorandum, tapi kenapa kerajaan seolah2 takut untuk berdepan pembangkang. beberapa tindakan turut diambil kerajaan untuk menghalang perhimpunan bersih ni. kenapa perlu takut, mereka hanya ingin menyuarakan hasrat agar pilihanraya akan datang lebih telus dan adil.


"I have never seen all the races in Malaysia so united in one cause before" - A. Samad Said



p/s: tiba2 teringat pasal freedom of assembly (article 5 of federal constitution)

apa itu BERSIH..?

Pengenalan



“Sesungguhnya, apabila pilihan raya bersih dan adil, barulah rakyat dapat tentukan takdir diri sendiri dan boleh mengharapkan pemimpin yang bertanggungjawab”“


Only when elections are clean and fair, can citizens be real masters of their own destiny and expect holders of public office to act accountably and effectively.”


BERSIH bermula sebagai Jawatakuasa Bertindak Bersama bagi Reformasi Sistem Pilihan Raya yang ditubuh pada bulan Julai 2005. Objektif gabungan tersebut adalah untuk memperjuangkan pemulihan yang menyeluruh untuk sistem pilihan raya di Malaysia.



Pembentukan Kenyataan Bersama

Hasil daripada “Bengkel Reformasi Pilihan Raya” yang diadakan di Kuala Lumpur pada September 2006, satu Kenyataan Bersama telah dibentukkan untuk menentukan objektif jangka panjang serta matlamat segera gabungan ini.



Jawatankuasa Pemandu BERSIH


Jawatankuasa ini terdiri daripada ahli-ahli parti politik serta wakil daripada NGO berikut: Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), Women’s Development Collective (WDC) dan Writers Alliance for Media Independence (WAMI).



Permulaan BERSIH


BERSIH dirasmikan pada 23 November 2006 di bangunan Parlimen Malaysia. Perasmian tersebut dihadiri pemimpin parti politik dan wakil NGO, termasuklah Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Presiden PKR Sivarasa Rasiah, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Ahli Parlimen Seputeh (DAP) Teresa Kok, Naib Presiden PAS Nasharudin Mat Isa, Ketua Pemuda PAS Salahudin Ayub, Setiausaha Agung PSM S. Arutchelvan, Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Syed Shahir Syed Mohamud, Pengarah Eksekutif WDC Maria Chin Abdullah, dan Pengarah Eksekutif SUARAM Yap Swee Seng.


8 Perkara Tuntutan


Tuntutan BERSIH terdiri daripada 8 perkara, iaitu:

1. BERSIHKAN SENARAI UNDI

2. MENREFORMASI UNDI POS

3. GUNA DAKWAT KEKAL

4. MASA KEMPEN MINIMA 21 HARI

5. AKSES MEDIA YANG BEBAS DAN ADIL

6. KUKUHKAN INSTITUSI AWAM

7. HENTIKAN RASUAH

8. HENTIKAN POLITIK KOTOR



Pelancaran BERSIH 2.0

Gabungan Pilihan raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengeluarkan Kenyataan Bersama yang pertama pada 23 November 2006.

Apabila mula ditubuhkan, BERSIH terdiri daripada organisasi masyarakat sivil dan parti politik yang berkongsi matlamat berkempen untuk pilihan raya bersih dan adil di Malaysia.


Perjalanan BERSIH sehingga kini penuh kenangan. Demonstrasi orang awam pada November 2007 yang melihat ribuan anak Malaysia turun ke jalan raya untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil merupakan titik bersejarah dalam pergerakan reformasi pilihan raya.

Hampir 3 tahun setengah kemudian, tuntutan BERSIH terus kekal relevan.


Kini sudah sampai masa untuk BERSIH teruskan perjuangan rakyat untuk sistem pilihan raya yang bersih, adil dan bebas daripada manipulasi parti politik. Maka BERSIH dilancarkan semula sebagai BERSIH 2.0, satu gabungan terdiri daripada organisasi-organisasi masyarakat sivil yang tidak terikat dengan mana-mana parti politik. Tujuan kami adalah untuk memantau semua pihak tidak kira parti.



Ahli Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0:

Dato’ Ambiga Sreenevasan, Chairperson

Andrew Khoo

Arumugam K.

Farouk Musa

Maria Chin Abdullah

Haris Ibrahim

Liau Koh Fah

Richard Y W Yeoh

Toh Kin Woon

Wong Chin Huat

Yeoh Yang Poh

Zaid Kamaruddin



Berikut Adalah Penjelasan Mengenai 8 Perkara Tuntutan BERSIH 2.0


Tuntutan Segera Perhimpunan BERSIH 2.0


1. Bersihkan senarai undi

• Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.

• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.


2. Mereformasikan undi pos

• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.

• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.

• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.


3. Gunakan dakwat kekal

• Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.


4. Masa kempen minima 21 hari

• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.

• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.


5. Akses media yang bebas dan adil

• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.

• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.

• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.


6. Kukuhkan institusi awam

Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.


Contohnya :

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.

Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.

Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.

Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.


7. Hentikan rasuah

Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.

Pembelian undi harus dihentikan!

Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.


8. Hentikan politik kotor

BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor



nukilan: en. ariff bashiruddin

14 June 2011

MTQN '11



salam mujahadah...

fuhhhh fuhhhh fuhhhhh~

Ya Allah, lamanya tak update blog ni. sebenarnya banyak sangat benda yang nak diupdate, tapi semangat nak post entry tak terseru lagi.

baru-baru ni, ana dilantik SPMM sebagai urusetia untuk Majlis Tilawah Al-Quran dan Nasyid (MTQN '11). yup, majlis tilawah al-quran dan nasyid untuk anak-anak yatim. MTQN ni anjuran Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Malaysia (PEYATIM). da lama ana berhajat untuk mengikuti program bersama anak2 yatim, dan kali ni Allah memakbulkan doa ana. Syukran Ya Allah..

adik-adik diberikan peluang untuk menunjukkan bakat mereka dalam deklamasi sajak, syarahan, azan, berzanji, nasyid, tilawah dan hafazan. selain itu terdapat juga penyertaan dari ASEAN seperti Indonesia, Thailand, Kemboja dan lain-lain lagi.

alhamdulillah, ana ditaklifkan untuk Unit Teknikal, Pertandingan dan Pemarkahan dalam program ni, dan kami mula bertungkus lumus untuk menjayakan program ni pada 3hb jun 2011. unit kami diletakkan dibawah ust. razman iaitu penolong pendaftar INFAD, dan kami juga automatically dibawah pengawasan INFAD keseluruhannya.

semua kerja dijalankan di infad (terasa seperti wanita bekerjaya..mengadap laptop je). ana, nisa', shahirah, azahani dan syafihah ditugaskan untuk key-in data2 peserta. 2 malam kami korbankan tidur kami semata-mata nak key-in data2 peserta dan terpaksa berdepan dengan pelbagai kerenah dari kontinjen2 yang mengambil bahagian pada keesokan harinya. ust razman, puan mai dan puan wani banyak membantu dan menasihati kami agar terus kuat menjalani hari-hari mendatang yang berkemungkinan lagi banyak masalah akan melanda.

setelah beberapa hari bersama adik2,ana dapat mengenali mereka dengan lebih dekat. ana berpendapat, mereka sebenarnya langsung tak mengalami kekurangan dari segi wang mahupun harta. mereka mampu memiliki handphone2 canggih yang belum tentu dapat diperoleh oleh mereka2 yang masih lagi mempunyai ibu ayah. hanya satu kekurangan mereka, KASIH SAYANG. mereka tak kurang dari sudut harta benda, mereka hanya kurang kasih sayang!

kenapa ana berkata demikian..? majoriti adik2 yang sempat ana berkenalan tak segan silu menceritakan asal usul mereka dan bercerita tentang keluarga mereka. mereka bukanlah anak yatim piatu, tapi mereka hanya kehilangan salah seorang dari parents mereka. kalian jangan terkejut sebab ada salah seorang anak yatim yang sempat ana kenal adalah sebenarnya anak tiri kepada seorang artis tanah air, tak perlu ana sebut siapa artis tersebut.

Aina(bukan nama sebenar) telah kehilangan ayah, dan dia diserahkan ke rumah anak-anak yatim bersama adik-beradiknya yang lain setelah ibunya berkahwin dengan artis tersebut. buntu fikiran saya kenapa mereka dihantar ke rumah anak-anak yatim, walhal kalau difikirkan secara logik, artis dan ibu Aina berkemampuan untuk menjaga mereka adik-beradik, dan handphone canggih yang digunakan oleh Aina membuktikan mereka boleh menyara Aina. Aina memberitahu bahawa handphone itu pemberian ibunya.

bila ditanya berapa kerap ibu melawat mereka di rumah anak2 yatim, Aina hanya menggelengkan kepala dan memberitahu bahawa ibunya tak pernah menziarahi mereka. pedih hati ana mendengar berita tu dan secara tak sengaja, air mata ana menitis tanpa dikawal. ana hilang kata-kata mendengar luahan hati Aina dan beberapa adik yang lain.


ana akui, ana tak kuat untuk berhadapan dengan mereka. melihat wajah suci bersih mereka menjadikan hati ana hiba. malam last mereka di usim, ana menyuarakan hasrat hati ana kepada shahirah untuk bertemu mereka buat kali terakhir sebelum mereka pulang keesokannya.

"shira, esok ana nak jumpa dieorang sebelum mereka bertolak pagi esok, nak join ana tak..?."

shira: "ok je.. pagi esok kita turun ea"

keesokannya, shira: "ana, cepat la. cakap nak jumpa dieorang. nanti tak sempat lak"

ana membalas: "takpe la, ana tak nak turun. nanti ana nangis. kalau ana nangis, nanti dieorang pun nangis. ana tak sanggup tengok air mata dieorang. kalau shira nak turun, shira turun la. nanti kirim salam kat dieorang ea"

shira: "ana, turun la. jangan hampa kan mereka. bila lagi kita nak jumpa mereka. turun la untuk kali terakhir. nanti kalau dieorang tanya kenapa ana turun, shira nak jawab pe. ana kan rapat dengan dieorang. terasa lak dieorang nanti."


dengan berat hati, ana turuti kata shahira. kami menuju ke cafe, dan dari jauh lagi atikah sudah melambai2 ke arah kami. hati ana sebak, ana cuba untuk kuatkan diri ana, tapi air mata da melimpah keluar dari kelopak mata. ana berpaling dan berharap mereka tak nampak air mata ana. tapi dalam diam, atikah terlebih dahulu nampak air mata ana berguguran. ana berjumpa pula dengan toha, wati, diana dan ramai lagi, mereka turut menangis.

arghhh...ana kuat! jangan nangis depan mereka! (tapi ana tak mampu....)

sebelum mereka berangkat, kami sekali lagi berkumpul bersama-sama dan berpeluk untuk kali terakhir. ana rapat dengan dieorang, agak sukar untuk ana menerima perpisahan ni. Ya Allah, ana tak sanggup. tak sampai setengah jam bus meninggalkan hostel, mereka call ana. mereka nangis lagi!

dan sehingga hari ini, kami masih lagi berhubung dan ana berharap agar hubungan ini kekal untuk selama-lamanya.


teringat ungkapan dari ketua unit ana,

"tiada keindahan beriman melainkan kemanisan berukhwah."




p/s: memandang muka adik2 ni membuatkan ana teringat pula kejadian tanah runtuh di madrasah At-Taqwa, Batu 14 Hulu Langat.. innalillah...dan pastinya sahabat ana ini lebih terasa sedihnya berbanding dengan kita yang tidak mempunyai ikatan dengan mangsa2 kejadian. dan Allah telah menyelamatkan diri beliau pada hari kejadian. sahabat ana ini sepatutnya berada di tempat kejadian untuk mengajar nasyid kepada mangsa2, tapi dengan pelbagai halangan, sahabat ana lambat sampai di madrasah tersebut dan terus dikhabarkan dengan tragedi tersebut seusai sampai di Hulu Langat.

T_T

Al-Fatihah...

03 April 2011

SPARK~



~group farhan~

~group hanif~

~green benevolence~

~customer~

~group wan norden~

~currently addicted to nicon dslr~

~out booth~



p/s: nak tengok gambar lagi ea..? jom tengok kat sini, ataupun sini.

green benevolence


salam mujahadah..

kali ni ana nak citer sikit pasal green benevolence. pe tu..??
ce cite ce cite!

For our critical thinking and problem solving subject, we have to create something or anything due to theme and slogan that already given by our beloved lecturer, Mr. Azmir. It can be product, blog, web or anything.

Theme: Green

Slogan: “I make a profit from a problem. I convert waste into wealth”

My team member: Ibrahim, che mat, faiz, rushdy, farhana ismail, ain, k.haizum, izzati and ummu salamah.

Our company name is “green benevolence”.

I had been asking person about this project including my sis. She’s giving me a brilliant idea, however it’s too hard for us to make that idea. What is it..? biarlah rahsia~

Then I’m asking my blogger friend, mr. Faiz. He’s telling me about green building. Yaa, I’m little bit excited with that! Then, I’m informed my teammate about that idea. And we decide to proceed with green building project. We informed mr. azmir about our idea, however, he said that “ this project is quite good BUT I think you can do another thing that’s better than this project.”

Upset! It’s okey.. we can do better green benevolence. During our discussion, rushdi says about mosquitoes. Why not we produced mosquito’s catcher..!? I remember that, my father used to email me about this. I already have all the ingredient that’s need to produced it. After brainstorming an idea, all of us agree and decided to make mosquito’s catcher. Mr. azmir said it’s very interesting. Just proceed with this product. Okey, thanks mr. azmir!

2 april 2011 is our exhibition. It’s surprised! our company won this competition, Seminar dan Pameran Produk Kreatif (SPARK). All of us very shocked! The word “WIN” never came to our brain.



05 March 2011

kapur pemadam

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada anak muridnya. Ia duduk menghadap anak muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada kayu pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu
permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebutlah

"Kapur!",

jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katalah

"Pemadam!"

Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. Guru bersilih-ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah

"Pemadam!",

jika saya angkat kayu pemadam, maka katakanlah

"Kapur!".

Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi. Selang beberapa saat, permainan berhenti.


Guru tersenyum kepada anak muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya.


Namun kemudian, satelah musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang haq telah menjadi bathil, dan sebaliknya. Pada mulanya agak sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan pelbagai cara menarik oleh mereka, lambat laun kita akan terbiasa dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat mengikutinya.

Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah/hukum Islam dari masa ke semasa.

"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain."

"Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?" tanya Guru kepada anak muridnya.

"Baik untuk permainan kedua..." Gurunya meneruskannya......

"Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah , bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"

Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba dengan tongkat, dan selainnya.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet ..

"Murid-murid, begitulah ummat Islam dengan musuhnya. .. Musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terangan. ..Kerana tentu anda akan menolaknya dengan mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka.

Tapi mereka akan monolak kita secara ansur-ansur, sehingga kita tidak sedar.

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.

Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan. ..."

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan merusakan kita. Mulai dari perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara mereka... Dan itulah yang mereka inginkan."

"Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "


"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak kita, cikgu?"

tanya murid- murid.


"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi."

"Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang secara terang-terangan, kita akan bangkit serentak, baru mereka gerun".

"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang..."


04 March 2011

kejohanan debat piala naib canselor (2)


gambar2 sekitar kejohanan debat piala naib canselor 2011~


pengarah program bersama presiden kelab debat

motion room bahasa arab.

para hakim untuk bahasa melayu.


para hakim untuk bahasa arab

fawwaz~ judge a.k.a pengarah debat piala naib canselor

TEAM FPSK (BAHASA ARAB)

TEAM FSU (ENGLISH)
abang azim, syud, kak nora, syarifah, kak hanan, kak fara wahida and shaher.
sape sorang lagi..? erkk~

barisan hakim bahasa melayu. diketuai shah izad (ketua unit kiraan markah)

motion room bahasa melayu. berdebar menanti keputusan diumumkan.

TEAM FSU (BAHASA MELAYU)
masih lagi mencari point-point untuk dijadikan hujah walaupun terpaksa duduk dalam keadaan tak selesa. zulfirdaus kerap menjadi pilihan terbaik hakim setiap kali persidangan.

abang izzat amsyar dan abang hisham hanapi. otai debat yang diharamkan untuk mewakili FSU dalam kejohanan NC cup.

TEAM FSU (ENGLISH)
abang azim yang giler2, dan shaher diiringi coach mereka abang fareed hasan.

begitu bersemangat sekali

TEAM FEM (BM)
syed azri akhirnya menjadi pilihan hakim pada persidangan ke-5.

TEAM FKP (ENGLISH)
kelihatan housemate ana tension disitu.

TEAM KOLEJ KEDIAMAN DESA JATI
abu bakar sangat bersemangat dalam menyampaikan hujah!

masih mencari point2 untuk dijadikan hujah. tak dapat dikesan ni team ape.. ~.~

suasana tegang di motion room


disebalik tabir nc cup, kecekalan dan kesungguhan mereka.. tengok sini.. or sini..sini juga.


-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign