farhana mohamad: January 2014

30 January 2014

jangan panggil aku gurumu



Surat untuk semua pelajarku yang telah grad. (bacalah..fahamilah dan fikirkanlah sebelum kamu like atau delete post ini atau unfriendkan saya.)

Malam tadi saya terbaca status seorang kawan saya yang menulis tentang bagaimana sedih dan hampanya perasaan bila melihat ada pelajar2 perempuan yang telah grad yang tidak bertudung (free hair dan mewarnakan rambut). Saya boleh faham apa yang dirasai oleh kawan saya ini. Hinggakan setiap kali nak ke majlis perkahwinan pelajar2 saya, saya berdoa supya tidak dipertemukan dengan pelajar2 yang tidak bertudung ini. Kenapa hingga berdoa supaya tidak berjumpa atau bertembung dengan pelajar2 yang tidak bertudung ini?

Ini jawapannya, kata ustaz saya di UM dulu Ustaz Hasyim Yahya, kalau kamu keluar dari universiti nanti, kalau kamu jadi org yang baik, mengakulah saya ni ustaz kamu. tapi kalau kamu buat perangai tak baik, jangan sesekali sebut saya guru kamu. Dulu saya tak faham kenapa ustaz cakap macam tu. rasanya mungkin sebab itu akan memalukan ustaz. tapi hari ini saya rasa saya sudah mula faham maksud ustaz saya.

sebab utamanya ialah bila melihat pelajar2 yang sudah grad selepas bertahun2 belajar dan kita didik ini tidak bertudung, selain dari perasaan sedih dan kecewa, seperti ada satu perasaan tidak redha dengan ilmu yang kita berikan. Seperti ada rasa mahu berkata, aku tidak redha dengan apa yang aku berikan kepada kamu. hingga ada perasaan mahu berkata, aku tidak halalkan ilmu yang aku curahkan kepada kamu. Itulah perasaan seorang muallim, seorang murabbi apabila melihat pelajar2 kita yang kita ajar dan didik tidak dengar cakap kita. tidak ingat nasihat kita. adakah itu yang dikatakan redha Allah akan ada bila ibubapa kamu redha dengan kamu. redha Allah akan ada apabila guru2 kamu redha dengan kamu.

Alasan2 yang sering kita dengar, "Saya tidak bertudung sebab mak ayah tidak benarkan." Maka maknanya kamu telah menduakan Allah dan menjadi ibubapa kamu sekutu Allah. Kenapa? Sebab ketaatan kepada ibubapa hanya wajib selagi mana perintah mereka tidak bertentangan dengan perintah Allah dan RasulNYA.

"Suami tidak benarkan saya bertudung." Maknanya kamu telah menduakan Allah dengan menyamakan ketaatan kepada Allah dengan ketaatan kepada suami. Hanya wajib mengikut perintah suami atau meninggalkan apa yang dilarang oleh suami kalau ianya selari dengan perintah Allah dan RasulNYA. Sebab itulah kalau mahu meilih suami, pilihlah suami yang faham tentang agama dan perintah2 agama.

Ada juga para suami yang menjawab, "Bukan saya tak bagi dia pakai tudung, tapi dah puas saya nasihati..tapi dia degil madam." Jawabannya...kamu telah gagal menjadi seroang suami. Dayus namanya bila membiarkan isteri atau anak2 perempuan kamu membuka aurat atau sekadar membalut dan membungkus aurat. Tunjukkan kamu adalah seorang pemimpin bukan dipimpin. Bukankah Allah telah sebut di dalam surah al-Nisa yang bermaksud "Lelaki itu adalah pemimpin kepada wanita." bagaiamana hendak memimpin masyarakat dan negara kalau isteri dan anak2 sendiri tidak mampu kamu pimpin.?

Kepada para isteri pula, kalau kamu benar2 sayangkan suami kamu...janganlah memnempah tiket ke neraka utk suami kamu. Kasihanilah suami yang mengasihi kamu hingga tidak mahu bertindak keras bila kamu tidak mahu bertudung. kasihilah ibubapa kamu kerana ibubapa kamu juga akan dipersoalkan kenapa tidak mendidik kamu menjadi anak yang taat kepada suami.

Panjangnya leteran saya pagi ini...tapi fahamilah leteran ini adalah kerana kasihnya saya dan kawan2 saya yang lain kepada kamu semua sebagai guru kamu. Semoga Allah dan RasulNYA menjadi saksi bahawa saya telah sampaikan nasihat ini sekali lagi kepada kamu semua. sama ada kamu mahu menjadi seperti anak Nabi Noh atau anak Nabi Ibrahim terpulanglah kepada kamu. sama ada kamu mahu menjadi isteri yang taat seperti ummahatul mukminin seperti iti Khadijah r.a atau mahu menjadi isteri Nsbi Noh dn isteri Nabi Luth..itu juga pilihan kamu. Tepuk dada, tanya iman. Akhir kalam...maafkan kami semua para gurumu kalau kami telah gagal mendidik kamu menjadi hamba Allah yang taat kepada perintah Allah dan RasulNYA sahaja.

Wassalam

Gurumu
Madam Fauziah.

-from fb mdm fauziah. bekas lecturer UIA-

gambar:google

29 January 2014

contest by yana

salam.
ummu zafirah ada create contest di blog dia. 
excited plak nak join contest tu. 

ehh. jap2. sape ummu zafirah?
hehe. mama si zafirah la. 

iyela, sape mama dia? 
ala. blogger yana tu.

yana mana plak ni?
ala. wife blogger yang nma ujang tu la.

ujang tu sape plak? huhu.
ada jugak yang kena dengan aku nanti. huhu. 

ujang tu blogger. dia ada wife nama yana.
dan yana tu plak blogger jugak. husband dia si ujang.
hehe. paham?  diaorang ada anak sorang, namanya zafirah. pipi tembun cam si qhaliff ben.

ok. dah. fullstop. 
klu nak tau sape yana, ko g terjah blog dia. alang2 dah terjah, apa kata ko join contest dia, kot la ada rezeki. hehe. insyaAllah

15 January 2014

siapa dia?

Aku sekolah darjah 6 tak habis. Aku batch pertama yang sepatutnya ambil UPSR. Baru bulan 3 ayah aku masukkan ke sekolah agama. Bukan SMAP Labu, bukan KISAS tapi sebuah sekolah yang bernama Ma'hadul Azhar di Penang. Kebanyakan orang tak kenal dan tak tahu pun sekolah ni.

Mula-mula mak aku risau sebab sekolah ni takdak spm. Esok-esok nak keja apa? Tapi ayah aku kata rezeki Allah yang bagi, ditambah memang cita-cita aku nak jadi ustaz.

Mungkin pengasas sekolah tahu atau tidak, kami yang batch pertama malah batch selepas kami pun gelar sekolah ni paling takdak sistem dalam dunia. Silibus tak pernah tetap (kecuali bila kami amik 4 thanawi). Ikut suka ustaz nak pakai kitab apa.

Kami hanya mengikut tapi dalam masa yang sama hati memberontak. Niat ustaz nak lahirkan imam Syafie kedua. Umur 15 dah boleh berfatwa. Umur 15 dah boleh masuk universiti. Niat yang diketawakan oleh ramai pihak termasuk kami sendiri.

Macam mana sekolah persendirian yang takdak sistem, takdak duit sangat boleh mencapai apa yang dicita? Permata Rosmah Mansor takpala ada bajet juta-juta daripada kerajaan.

Tapi tahun 1992 merupakan sejarah Malaysia yang orang tak tahu. 2 orang anak Ma'hadul Azhar mencipta rekod bukan setakat rekod Malaysia bahkan rekod dunia rasanya (betulkan aku kalau salah). Mereka berdua diterima masuk sebagai mahasiswa di universiti Al-Azhar ketika umur 15 seorang dan 16 seorang lagi.

Siapa mereka? Mohd Hapiz Mahaiyadin dan Irwan Mohd Subri. Untuk apa aku cerita benda ni? Yang pertama syukur pada Allah. Kedua terima kasih Mak Ayah. Ketiga terima kasih us Yusoff Uthman dan maknjang.

Tanpa kepercayaan dan kasih sayang mereka semua, aku takkan sampai di tahap ini. Alhamdulillah.

يا ليتني كنت نسيا منسيا

13 January 2014

MAULIDUR RASUL 1435H

Selamat Menyambut Maulidurrasul , sentiasa ingat Nabi Muhammad dan ikut sunnahnya

- MAKANAN KEGEMARAN RASULULAH S.A.W-

1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati~

Byk2 kita berselawat ke atas baginda
"Hasbi Rabbi Jalallah..
Maafi Qalbi Ghairullah..
Nur Muhammad Salallah..

Laa ilaa ha ilallah 3x
Muhammadur Rasullullah"

 
    -BIODATA RASULULLAH SAW-

NAMA : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib.

TARIKH LAHIR : Subuh Isnin,12 Rabi'ulawwal bersamaan 20 April 571 Masehi Tahun Gajah.

TEMPAT LAHIR : Rumah Abu Talib,Maakatul Mukarramah.

Gelaran: AL AMIN

Pengasuh Pertama: Ummu Aiman

Ibu Susu Pertama: Thuwaibatul Aslamiah
I
bu Susu Kedua: Halimah As Saadiah

Isteri-Isteri Rasulullah :
   1] Khadijah bt Khuwailid.
   2] Aisyah bt Abu Bakar.
   3] Hafsah bt Umar.
   4] Ummi Habibah bt Abu Sufyan
   5] Hindun bt Umaiyah.
   6] Saudah bt Zam'ah
   7] Zainab bt Jahsy.
   8] Zainab bt Khuzaimah
   9] Maimunah bt Harith.
 10] Safiyah bt Huyai.
 11] Juwairiyah bt al-Harith.
 12] Mariah bt Syam'un.

Anak-Anak Rasulullah :
   1) Qassim
   2) Abdullah
   3) Ibrahim
   4) Zainab
   5) Ruqaiyah
   6) Ummi Kalthum
   7) Fatimah Az Zahra'

Tanda istimewa: Cop kenabian di antara 2 bahu yg sentiasa dinaungi olih bayangan awan kemana sahaja baginda berada.

Warna kehemaran: Hijau, putih

Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang menghidupkan Sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam Syurga."
(Riwayat Al Sajary daripada Anas)

SEMARAKKAN SAMBUTAN MAULIDUR RASUL 1435H .

اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Rasulullah s.a.w. rindukan kita


Rasulullah s.a.w. rindukan kita. kita rindu tak pada junjungan besar Rasulullah s.a.w?



Di dalam sebuah pertemuan dengan para sahabat, Rasulullah mengutarakan satu persoalan...

"Tahukah kamu siapakah orang yang mempunyai iman yang ajaib?"

"MALAIKAT..", jawab sahabat dengan yakin.

"Bagaimana mungkin para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah...", jelas Rasulullah.

Para sahabat terdiam seketika. Kemudian mereka berkata lagi, " PARA NABI..."

"Bagaimana mungkin para nabi tidak beriman sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka..", jawab Rasulullah.

"MUNGKIN KAMI??..," celah seorang sahabat....

"Bagaimana mungkin kamu tidak beriman sedangkan aku bersama-sama dengan kamu..", pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.

"Kalau begitu, hanya Allah dan RasulNya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.

"Jika kamu ingin megetahui siapakah mereka, MEREKA IALAH UMATKU YANG HIDUP SELEPASKU.

Mereka membaca Al-Quran dan beriman dengan semua isinya.
Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku.
Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tapi tidak pernah bertemu denganku" Jelas Rasulullah.

"Aku sungguh RINDU hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu.


-dan aku juga rindu padaMu ya Rasulullah s.a.w-

Jom selawat, sebarkan selawat, ajak orang lain berselawat. =)
اللهم صل على سيدنا محمد و على آل سيدنا محمد



12 January 2014

sanah helwah ulama' yang dikagumi


MINGGUAN: Apa khabar Tok Guru, nampak ceria.

NIK AZIZ: Ceria sebab ada tetamu. Saya sebenarnya letih. Sekarang mudah letih. Kalau berbual pun letih, tak boleh lama.

Bagaimana keadaan kesihatan Tok Guru secara keseluruhan?

NIK AZIZ: Alhamdulillah. Untuk jantung, baterinya doktor kata buat masa ini, tidak perlu tukar lagi kerana masih molek. Bateri ini kurang bekerja kerana tidak begitu diperlukan memandangkan jantung saya masih gagah. Masalah saya sekarang ini adalah prostat. Masalah prostat ini menyebabkan saya kena bawa ‘beg’ (untuk menyalurkan air kencing) pergi ke mana-mana. Pada mulanya, doktor mahu memberi beg yang tak perlu bawa ke sana ke sini tetapi saya tidak mahu terima. Payah kalau hendak bergerak. Cuma beg ini saya perlu tukar, caranya sama ada saya pergi ke hospital buat pemeriksaan atau pihak hospital sendiri bawa ke mari seminggu sekali. Kalau hendak sembahyang, susah sikit tetapi tak perlu tukar cuma kena cuci dulu. Tidaklah sampai perlu cuci lima kali sehari. Saya cuci bila perlu, sekurang-sekurangnya sekali sehari. Alhamdulillah, tidak menganggu saya beribadat.

Bagaimana pula dari segi pengambilan makanan?

NIK AZIZ: Petua saya, ikut kata doktor. Dia kata minuman paling baik ialah air kosong, bukan campur macam-macam. Memandangkan saya ada masalah prostat, saya usaha sungguh-sungguh minum sebanyak mungkin air kosong. Tapi kadang-kadang, saya curi-curi minum teh dan kopi. Sebab ada masalah jantung, saya tak boleh makan daging, lemak dan santan. Saya cuma curi-curi makan kuah. Lauk saya biasanya sayur dan ikan bakar sahaja. Sekarang ini, saya hendak sangat makan ubi kayu, saya minta orang rumah tolong cari ubi kayu. Apa boleh buat, mengidam.

Boleh kongsi serba sedikit kehidupan Tok Guru selepas tidak lagi menjadi Menteri Besar?

NIK AZIZ: Tenang sahaja macam biasa. Tidak sibuk, namun kerajaan negeri beri satu institusi untuk saya urus yang dipanggil Institut Pemikiran Tok Guru di Kota Darul Naim, Kota Bharu. Saya ke sana setiap hari. Tetapi kalau kesihatan tidak mengizinkan, saya pergi dua atau tiga hari sekali. Kalau ada temu bual dengan wartawan pun saya akan pergi ke sana.

Bagaimana Tok Guru mengisi masa lapang jika tidak sibuk dengan tugas hakiki?

NIK AZIZ: Saya membaca. Buku saya banyak. Malah, rakan-rakan yang duduk luar negara pun turut kirim macam-macam buku. Masa saya di luar negara, contohnya Kaherah, saya tengok rakyat di sana gemar membaca. Dalam masjid pun orang bawa akhbar. Berbeza dengan orang Melayu, pemalas. Kesedaran untuk membaca tiada. Kita tidak dididik untuk membaca. Anak-anak kecil contohnya, sibuk dengan Internet. Tak pasti salah siapa, ibu bapa atau kementerian, wallahuallam.

Waktu saya mula-mula balik ke Tanah Melayu dulu, kad pengenalan saya hilang di India, jadi saya pergi buat yang baharu, ketika itu di Pejabat Tanah.

Sementara menunggu, saya membaca. Datang seorang rakan, tegur dan kata membaca buat apa? Patut dia bagi semangat, tapi dia perlekeh pula. Masya-Allah, berbeza benar pemikiran kita dengan orang luar. Wartawan sekarang ini, saya fikir perlu buat artikel-artikel yang boleh menimbulkan semangat untuk orang ramai membaca, tidak kiralah macam mana, Internet, Twitter atau Facebook.

Saya juga mengikuti perkembangan semasa menerusi surat khabar, Internet dan lain-lain. Kalau Internet, selalunya anak cuculah. Tak boleh banyak sangat tengok Internet, jadi khayal sampai habis masa saya. Terbongkok-bongkok duduk tengok Internet, bahaya.

Jadi, sekarang Tok Guru ada banyak masa bersama keluarga dan bermain dengan cucu dan cicit?

NIK AZIZ: Cucu ada 60 orang nak main macam mana. Sebenarnya setiap Sabtu malam Ahad, selepas Isyak, saya kerah semua anak cucu datang makan malam. Ini usaha saya untuk mengeratkan hubungan sesama mereka, terutama yang cucu-cucu ini. Dia hendak bertumbuk atau bergomol, itu dia punya pasal tetapi seronok juga sebab rumah jadi riuh.

Setiap dua atau tiga tahun, kami berkumpul ramai-ramai. Macam bulan lepas, kami berkumpul di Pantai Cahaya Bulan (PCB). Masa itu, ada lebih kurang 500 ahli keluarga sebelah arwah ayah saya dari seluruh negara datang.

Apa pendapat Tok Guru tentang kerajaan negeri sekarang yang dipimpin Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob? Ramai yang kurang yakin dengan kebolehannya untuk mentadbir?

NIK AZIZ: Saya minta semua orang Pas sokong beliau kerana beliau jadi timbalan saya sudah bertahun-tahun, semua masalah atau urusan saya khususnya dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dia yang jawab. Beliau merupakan anak murid saya yang sejati. Segala gerak-geri saya sudah disalin kepada dia. Maka dia tahu apa yang dia buat.

Dari segi dasar atau polisi mana boleh sama, kita kena ikut perkembangan semasa. Dia cara dia, saya cara saya, namun saya beri sokongan sepenuhnya kepada beliau.

Orang kata Menteri Besar sekarang pendiam dan kurang mesra, tak macam Tok Guru?

NIK AZIZ: Itu dia punya pasal. Tidak ada orang yang serupa di atas dunia ini, muka tak serupa, anak saya 10 orang, cucu 60 orang mana ada serupa. DNA, cap jari mana ada serupa, Tidak ada yang serupa, malah Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan lain-lain pun tak serupa. Namun kalau ada yang kurang, saya tetap tegur. Tetapi saya tegur secara berdepan dan seorang diri, bukan ketika bercampur (ramai), kalau tegur masa bercampur ini, orang kata boleh melukakan hati. Jadi, mesti sama-sama seorang (secara empat mata).

Boleh komen sikit mengenai isu kalimah Allah yang masih diperkatakan serta kejadian rampasan Bible di Selangor?

NIK AZIZ: Tidak usah sebut isu kalimah Allah, perkara ini sudah lama kita putuskan, awak rujuk balik Pas Pusat kerana saya beri sokongan penuh apa sahaja keputusan mereka. Kejadian di Selangor (Jabatan Agama Islam Selangor rampas Bible bahasa Melayu yang mengandungi kalimah Allah), itu urusan dia. Urusan negeri, orang kita tidak boleh campur. Macam urusan Kelantan, negeri lain nak campur, itu tak betul.

Akhir sekali, apa pesanan Tok Guru untuk renungan kita bersama?

NIK AZIZ: Saya pegang Kelantan selama 23 tahun, salah satu perkara yang saya ajar kepada rakyat ialah duduk atas dunia ini, kita cari duit biar banyak tetapi bukan setakat dunia sahaja. Di akhirat pun kena jaga. Sembahyang biar banyak, derma biar banyak, ceramah biar banyak, kuliah biar banyak. Biar semua seimbang dunia akhirat.

Saya nak beritahu kamu, wartawan sama macam tok guru. Kalau tok guru mengajar di masjid, wartawan pun sebenarnya mengajar manusia. Jadi, nak ajar macam mana? Ajarlah seperti yang Allah perintahkan, bukan ajar sebagaimana yang sesetengah manusia inginkan sebab nanti di akhirat kosong. Kita sama-sama pimpin manusia ke jalan yang betul. Supaya manusia ini ke syurga, tidak ke neraka.

Tok guru, wartawan, ibu bapa, penulis dan semua pihak perlu bekerja semua sekali supaya dapat bentuk ekonomi begini, sosial begini, pelajaran begini. Saya sudah berapa kali sebut, Pas memerintah negeri ini bukan dengan cara meniru orang putih, tetapi tiru Islam. Nabi Muhammad SAW jadi ‘Perdana Menteri’ 10 tahun di Madinah. Jadi Imam ketika sembahyang, baginda jadi panglima perang, baginda jadi menteri kewangan, baginda jadi menteri sosial, baginda jadi menteri dalam negeri, baginda jadi menteri luar negeri. Masyarakat dunia ketika itu terima baginda. Kita Melayu kurang bijaklah kalau memperlekehkan baginda.

Nama baginda kita sebut, tapi ajaran baginda kita perlekeh. Kita tolak Islam dan ambil kebangsaan. Bukan di sini sahaja duduk berbalah, di Arab pun berbalah juga tentang perkara ini.

Bagaimana Tok Guru melihat hubungan kerajaan negeri dengan Kerajaan Pusat pada masa ini?

NIK AZIZ: Negara kita ini mengamalkan demokrasi, jadi tidak ada sebab hubungan Pusat dengan negeri renggang. Yang peliknya, 23 tahun saya jadi Menteri Besar, saya tak pernah dapat bercakap dalam radio atau televisyen. Rakyat kita makin cerdik, ramai yang keluar universiti tiap-tiap tahun dan adakalanya, orang itu faham apa yang berlaku. Mana boleh sebuah kerajaan negeri tidak boleh bercakap menerusi radio atau televisyen dengan rakyat sendiri. Perangai Kerajaan Pusat ini, dia nak suruh orang ikut dia sahaja, jangan dengar apa kata pembangkang sedangkan mana boleh manusia hidup tanpa membangkang. Kita dua beradik pun berbalah, suami isteri pun berbalah, sahabat handai pun berbalah, begitu juga rakyat dengan kerajaan.

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140112/re_05/Bersama-beg-plastik-60-cucu

sanah helwah tok guru! ulama' yang saya kagumi.

07 January 2014

Hakikat Mengherdik Anak Yatim (4)

-JANGAN CEMARI INSTITUSI BERAJA-

Kami kecewa dengan apa yang berlaku. Kami pasti Tuanku Permaisuri Agong juga akan kecewa jika mengetahui perkara sebenar di belakang tabir. Kami pula tiada laluan memandangkan laluan untuk kami menyuarakan perkara ini bagi pihak Yayasan mengambil pelajaran seperti tertutup. Maka, artikel ini kami karang supaya ia menjadi pelajaran kepada yang lain-lain.

Jika ada laluan yang lebih baik untuk kami memaklumkan perkara ini kepada Kebawah Duli Tuanku, pasti kami juga tidak gemar menyampaikannya dalam rencana terbuka sebegini setelah si Dato' yang berjanji untuk datang sendiri itu gagal menemui kami memberikan penjelasan hingga saat ini.

Sebelum ini kita dengar ada rumah-rumah anak yatim dari utara Malaysia yang anak-anaknya dikerah menjual barang dan meminta derma kononnya mereka daif. Tetapi dilihat, pengasasnya berkereta mewah dan akhirnya ia diharamkan. Rupanya, kita mungkin akan saksikan apa yang terjadi ini adalah satu scam berprofil tinggi. Pengutipan derma untuk anak yatim tanpa ada anak yatimnya.

Sebagai hamba rakyat, kami tidak rela jika nama raja yang menyayangi anak-anak yatim dan asnaf digunakan untuk kepentingan segolongan manusia. Jauh sekali dengan sebarang niat untuk merendahkan Institusi Raja yang kami sendiri doakan dalam majlis itu dan dalam banyak artikel kami sebelum ini.

http://prihatin.net.my/v3/2013/08/16/sains-fatihah-4/
http://prihatin.net.my/v3/2013/07/05/fenomena-mengutuk-pemimpin-bukan-ajaran-islam/
http://prihatin.net.my/v3/2013/08/07/doa-buat-pm-idea-penyatuan-menurut-al-quran/

Ramai yang meminta kami menyaman penganjur, namun itu bukan kerja kami. Banyak lagi urusan kami yang lain untuk anak-anak ini. Cukuplah kisah ini diambil pelajarannya oleh masyarakat. Para pengasas tidak hairan dengan makanan dan bilik hotel. Tapi apa yg dilakukan terhadap anak-anak kami SANGAT KAMI TIDAK RELA.! Kerana kami sayang mereka, kami tatang mereka macam minyak yang SANGAT penuh.

Alhamdulillah bersyukur beberapa anak dapat buahtangan angpau RM100 seorang dan kuih raya yang kami tidak tahu bila tarikh luputnya kerana bungkusan itu bertulis SELAMAT HARIRAYA 2013.

Hakikat Mengherdik Anak Yatim (3)

-KONFLIK REHEARSAL-

Sebelum makan malam, sesi rehearsal bersama combo DBKL hampir dibatalkan kerana kesuntukan masa. Mereka dahulukan latihan seorang anak India, Jamal dan Jaclin Victor sampai lancar. Dengan tegas kami katakan kami dipanggil untuk rehersal dan tidak diberi peluang langsung. Kami akan tinggalkan majlis kerana tidak mahu mengorbankan maruah anak-anak kami untuk membuat persembahan tanpa latihan. Akhirnya anak-anak diberi peluang untuk mencuba.

Alhamdulillah latihan agak lancar biarpun Cuma sekali. Padahal anak-anak ramai yang DEMAM dan KEPENATAN, terutama sekali anak perempuan kami yang tidak boleh selamba-selamba baring di atas karpet dan secara tak langsung membenarkan orang yang lalu lalang memerhatikan tubuh mereka yang sedang tidur itu. Mereka sudah diajar tentang aurat itu bukan sekadar BALUT tetapi menutupi dan juga postur yang nampak dan menggamit aura.

Apapun, prinsip kami adalah untuk melakukan apa sahaja dengan bersungguh sungguh. Memang kami didik anak anak kami untuk mendaulatkan Raja. Atas alasan itu juga kami teruskan persembahan dengan bersungguh sungguh walaupun tidak dilayan seperti yang dijanjikan sejak menjejak kaki di hotel pagi itu. Jika ini jemputan komersial biasa, pasti kami sudah tinggalkan sahaja majlis itu.


-MALAM MAJLIS-

Kami jenuh menenangkan anak-anak kami yang terkurung awal dalam dewan, asyik bertanya kenapa maghrib itu tidak solat berjemaah macam biasa? Mereka juga pelik kerana dikatakan VVIP majlis, tapi diletakkan di tepi dinding HUJUNG dewan. Ada 5 meja untuk anak-anak yatim termasuk dari 2 sekolah tahfiz di sekitar Kuala Lumpur berada dalam barisan “VVIP” kami di sebelah dapur. Hiasan bunga di atas meja juga tidak sama. Menu makanan yang sepatutnya menu masakan Cina pada malam itu tetapi yang sampai ke meja anak-anak “VVIP” majlis hanyalah “makanan gorengan mudah” dan tidak ditambah apabila habis.

Mujur kami didik anak kami untuk tidak gelojoh dalam menjamah. Seorang sudah terbiasa ambil satu dan tidak lebih. Tetapi kami sempat jeling meja anak-anak tahfiz dan yatim yang lain di sebelah kami yang licin tak berbaki. Ada anak tahfiz yang baru 9 tahun umurnya mengatakan masih lapar. Sebak kami mendengarnya kerana mereka juga senasib dengan kami dan kami juga rasa ia tidak mengenyangkan anak-anak kami. Malang bagi mereka kerana murobbi mereka tidak ada bersama untuk membela.

Majlis yang dihadiri seorang Ketua Agama Negara itu menyaksikan seolah-olah satu pertunjukan fesyen pula. Anak-anak kami yang diletak di belakang asyik bertanya..>

“Ayah, ayah… boleh ke makcik tu pakai tudung baju ketat begitu? pakai tudung tapi dada terbelah begitu? Boleh ke pakai sopan tapi kain terbelah sehingga ke pangkal paha? Kenapa pakaian Makcik itu terbelah di belakang?”… Kenapa tinggalkan solat?

Dan macam-macam lagi soalan yang terpaksa kami jawab kepada anak-anak kami. Baik juga kerana boleh kami tunjukkan mana baik dan mana yang buruk. Pada kami, ia seperti satu penghinaan kepada seorang ketua Agama Negara Islam yang berdaulat dengan tetamu majlis berpakaian secara jahilliyah.

Duduk sahaja Sultan dan Sultanah, seorang MC wanita membuka tirai program dengan mempersilakan sebuah tarian kebudayaan persembahan JKKN. Hati kami terdetik, di manakah daulat Ketua Agama Islam apabila disambut dengan tarian kebudayaan dan sepanjang aturcara sehingga pulang tiada langsung doa dibacakan. Kami berbaik sangka lagi, mungkin kerana berkompromi dengan kira-kira 10-20% tetamu beragama lain.

Di dalam ucapan Dato’ Wira yang juga orang kuat kepada Yayasan Anak-anak Yatim Sultanah Haminah, beliau menyatakan highlight program-program sepanjang tahun yang lalu. Kami mendengar dengan khusyuk. Pastinya dalam program yang singkat, beliau memberikan highlight kepada program yang paling besar sahaja. Antara program yang dinyatakan ialah seperti;

1. Lawatan ke rumah anak yatim
2. Pembelian baju kelengkapan sekolah untuk 200 orang anak yatim
3. Sunat beramai-ramai (50 orang)

Dengan kutipan derma berjumlah RM2.3 JUTA diumumkan pada malam itu, kami sebagai pentadbir Rumah Pengasih Warga Prihatin dengan 109 orang warga berani katakan kesemua program di atas itu sepatutnya tidak menelan belanja lebih dari RM100,000. Jika di”lajak”kan sekalipun mungkin boleh cecah RM500,000 dan ia masih jauh dari kutipan yang diperolehi. Kami tak mahu menyangka-nyangka tentang ini, cukuplah kami tinggalkan satu persoalan di sini.

Dalam ucapan Dato’ Wira, beliau membacakan banyak hadith tentang anak-anak yatim. Antaranya adalah pesanan untuk tidak mengherdik anak yatim. Namun bagi kami, mengherdik itu tidaklah hanya terhad kepada meninggikan suara kepada anak-anak yatim. Apabila hak asas mereka mendapat makanan itu juga dinafikan, kami kira itu lebih dari satu herdikan halal seorang guru kepada muridnya. Kedudukan meja VVIP yatim, Jenis makanan berbeza untuk VVIP yatim, bilik rehat dan makan tengahari yang dijanjikan kesemuanya gambaran MENGHERDIK secara hakikat. Yang paling penting ialah bagaimana mereka mengeksploitasi anak-anak yatim semahunya untuk kepentingan kutipan yang kami tidak pasti untuk apa.

Sejak 8 tahun dengan residen seramai 109 orang, kami di RPWP jalankan usaha dengan cara berpuasa. Semua co-founder mengeluarkan dana dan tenaga sendiri mentadbir rumah ini. Mungkin pada malam itu, sebahagian pegawai Yayasan memandang kami yang MENGIRING ini sama seperti mereka yang mendapat faedah dari kutipan tetapi di sebalik itu mereka mungkin tidak Nampak, Dr Masjuki sendiri bukan bertambah kaya setelah menubuhkan RPWP sebaliknya terus menjadi fakir. Begitu juga co-founder yang lain. Semuanya korbankan harta masing-masing dahulu dan tidak mengharap derma untuk menjalankan program harian kami.

Kami sedar, mereka rupanya tidak cukup atau mungkin tiada anak yatim di bawah naungan mereka. Anak-anak kami diwajibkan memakai badge Yayasan dan dengan itu ucapan Dato’ Wira boleh memberikan highlight kepada Sultanah yang di dalam ballroom pada malam itu ada 66 orang anak-anak yatim. Pengacara Aznil jelas mengatakan Yayasan yang memberikan penempatan untuk anak-anak kami kerana lencana Yayasan itu, atau mungkin diminta berkata begitu.

Jelas kami dah faham. Sebuah yayasan yang sebenarnya tidak / kurang memiliki atau menjaga anak-anak yatim secara sistematik, juga tiada laman web yang aktif dengan facebook yang baru 300 likes membuat makan malam dengan menggunakan Nama Sultanah Kedah (Permaisuri Agong) bagi mengutip derma korporat dan persendirian dengan jumlah yang banyak.

Kami tak mahu melanjutkannya seperti ia satu tuduhan yang pasti, tetapi yang nyata kami hanya di bawa untuk menyanyikan lagu “minta sedekah” dan langsung diletak di hujung dewan TANPA ADA SEORANG PUN pegawai Yayasan yang sudi menjengah meja-meja yang “Kononnya VVIP” itu. Kehadiran anak-anak yatim di hujung dewan hanya satu lesen bagi penganjur mengatakan mereka ada anak yatim dan juga membuka simpati penderma untuk menderma lagi.

Operasi kami memelihara 109 orang anak yatim dan asnaf yang menjadi residen berbeza sekali. Di atas tanah seluas setengah ekar dengan kos pembinaan, makanan berkhasiat, pendidikan dari pakar pendidik. Prasarana asas yang memadai yang kami bina sendiri secara gotong royong lebih dari 8 tahun lalu. Belanja bulanan kami hanya sekitar RM35,000-45,000 sebulan. Bukan mewah tetapi mencukup. Jika dihitung selama 1 tahun, kos operasi kami adalah sekitar RM500,000 sahaja. Semuanya berkat infaq dan hasil perniagaan kecil kecilan yang kami tabungkan kesemuanya.

Kuncinya ialah PUASA. Kami pihak co-founder MELABUR harta dan diri kami, BUKANNYA mengambil sebahagian untung dari pendapatan derma. INILAH JULUNG KALI kami izinkan anak-anak kami turutserta dalam program malam amal setelah bertahun-tahun kami menolak permintaan banyak pihak lain untuk menggunakan Nama kami untuk tujuan ini. Dan apa saja penyelewengan yang kami bimbangkan jelas terjadi pada kali pertama ini juga.

Sila ikuti beberapa klip video sebagai pengesahan berita.

http://prihatin.net.my/v3/2013/12/23/petikan-perbualan-wakil-yayasan-yang-dikatakan-membawa-titah-tuanku/

http://prihatin.net.my/v3/2013/12/23/di-sebalik-tabir-suasana-sambutan-ketibaan-dan-keberangkatan-pulang-tuanku-dymm-spb-ydp-agong/

http://prihatin.net.my/v3/2013/12/22/persembahan-khas-anak-anak-rpwp-di-hadapan-dymm-spbydp-agong-tolong-kami/

http://prihatin.net.my/v3/2013/12/04/rakaman-latihan-nasyid-untuk-persembahan-istana-di-hadapan-dymm-ydp-agong/

Hakikat Mengherdik Anak Yatim (2)

-PADA PETANG SEBELUM MAJLIS-

Program rehearsal protokol adat istiadat dan latihan bersama okestra DBKL yang dijanjikan jam 10 pagi ditunda jam 1 ptg. Itupun tertangguh lagi. Lagu “Ampuni kami” yang awalnya diminta Tuanku telah dibatalkan. Lagu itu mungkin terlalu Islamik, mencacatkan majlis kerana mereka belum bersedia untuk beristighfar lagi agaknya. Lagu “Tema Yayasan” bernada tinggi yang telah membuatkan anak-anak demam dan pecah suara turut dibatalkan.

Yang diminta ialah lagu “Minta sedekah”. Itu pun di’trimmed’ menjadi 3++ minit dengan versi mereka, bukan versi yang kami latih anak-anak. Segalanya harus dirombak semula dalam masa beberapa jam itu juga. Janji untuk latihan secara live bersama Okestra juga mendukacitakan. Kami diberi rakaman minus-one yang entah apa-apa. Mereka sibuk melatih Jamal Abdillah, Jaclin Victor dan seorang penyanyi India.

Anak-anak kena jadi pak pacak berdiri memerhati penyanyi Diva berlatih. Hampir jam 7, mereka kata masa dah tak ada. Anak-anak tak perlu berlatih dengan Okestra. Kami kata apa sudah jadi? Lagu diubah senikata, nada dan kunci. Semua 3 lagu yang dilatih dibatalkan semuanya. Akhirnya dapatlah berlatih HANYA 1 KALI bersama okestra. Nak minta tambah mikrofon pun mereka tak beri.

Si Dato’ menjanjikan 3-4 buah bilik yang akan menjadi tempat berehat dan persiapan anak-anak lelaki dan perempuan sebelum persembahan. Makan pagi dan tengahari tak perlu risau katanya kerana ia juga telah disediakan. Dato’ juga dengan yakin menjanjikan meja anak yatim di barisan depan, sebaris meja utama Tuanku Sultan. Anak-anak ini akan diraikan sebagai VVIP dalam majlis itu. Nama majlis itu sendiri adalah untuk meraikan anak-anak yatim kononnya.

Berubah dari janji awal jam 10 am, kami dipanggil jam 12 tengahari untuk mengadakan rehearsal penuh bersama combo DBKL dan mesyuarat protokol pada jam 1 petang. Kami diingatkan untuk tidak lewat agar tidak menjadi masalah kepada Pegawai Protokol Istana sedangkan beberapa kali pegawai protokol dan combo DBKL janji untuk hadir ke RPWP terus senyap begitu saja..!

Sebelum jam 12 tengahari, kami sudah berada di sana. Pada ketika ini, kami terbiar terkontang kanting sendirian apabila Dato’ yang menjadi individu pengatur kami di sana gagal dihubungi. Telefon tidak berangkat, mesej tidak berjawab. Keadaan berterusan sehingga beliau sendiri muncul pada sekitar jam 4 petang. Waktu itu anak-anak sudah kelaparan dan bergelimpangan atas lantai tepi tandas. Anak-anak diberikan satu rakaman dan memaksa mereka ikut rentak baru yang diringkaskan itu, nada dan senikata semua kena ubah semula.

Kami yang hadir awal akhirnya tiada taklimat protokol dan juga tiada rehearsal selain penyelarasan mikrofon sahaja. Dengan Dato’ masih terus gagal dihubungi, 36 orang rombongan yang DIJEMPUT SEBAGAI VVIP ini menjadi gelandangan di tepi tandas lobi bawah berhadapan dengan ballroom yang mewah. Anak-anak sudah mengeluh lapar dan makanan di hotel kesemuanya terlampau mahal untuk kami beli. Bilik yang dijanjikan juga tiada, menyebabkan anak lelaki dan perempuan terpaksa menjadi gelandangan di atas karpet hotel sementara menunggu jam 6 petang untuk waktu rehearsal yang BARU.

Pada mulanya, di luar ballroom itu ada juga beberapa set sofa untuk kami 35 orang menunggu dengan perut yang kelaparan, tetapi sehingga jam 2.30 petang, pihak hotel telah mengalihkan kesemua sofa yang tinggal untuk di bawa ke tempat lain. Barangkali itu cara mereka mengusir kita dari bersidaian di lobi itu dan mencemar pandangan ‘orang-orang tertentu’. Tambahan pula lobi itu menjadi persiapan satu parti sosial remaja yang macam “sial” lucahnya. Anak-anak geleng kepala, bagaimana majlis Ketua Agama Negara dibuat di tempat dan masa yang sama dengan majlis maksiat yang bertelanjangan dan mabuk-mabuk semuanya?

Kami tiada pilihan selain menunggu dengan bersila di atas lantai. Lebih memalukan, di antara 36 orang ini ialah Pengasas Rumah Pengasih Warga Prihatin, Dr. Haji Masjuki Mohd Musuri yang dahulu adalah usahawan yang berjaya. Sekadar Shangri-La bukanlah sebuah hotel yang asing pada beliau. Beliau sendiri memfakirkan kesemua kekayaan dan segala harta yang ada pada beliau termasuk diri beliau sendiri untuk pembangunan Rumah Pengasih Warga Prihatin DISOKONG oleh 19 lagi “co-founder” yang lainnya.

Dr. Masjuki masih tenang sambil berbaring di lantai dek kerana kepenatan dalam mempersiapkan anak-anak selama tempoh 3 minggu. Salah seorang dari co-founder mencadangkan kepada beliau untuk balik dan tidak beserta dalam program makan malam yayasan itu. Dr. Masjuki menjawab, ikutkan hati begitulah juga. Tetapi kerana hormat akan Tuanku Sultanah dan prinsip mendaulatkan Sistem Beraja, beliau telan sahaja layanan buruk yang sedang berlaku ketika itu.

Seolah-olah kehadiran kami di sana tidak wujud dan tiada siapa yang kisah sekumpulan 36 orang dari Rumah Pengasih Warga Prihatin ini menjadi gelandangan di situ. Tiada yang prihatin untuk tanya sudah makan ataupun belum. Perut anak-anak sudah berkeroncong. Pengiring dewasa menahan lapar, sedikit bekalan roti dan susu diberi pada anak-anak untuk alas perut. Setelah pasti tiada lunch dari Dato’ penganjur yang tidak nampak muka dari pagi, kami terpaksa menghantar wakil untuk mencari makanan luar. Jam 4 petang, wakil kami pun berjalan lebih 2km untuk mencari makanan yang wajar untuk mengalas perut anak-anak.

Dalam menunggu makanan dibeli, Dato’ dari Yayasan itu tiba-tiba muncul. Tidak ada bahasa lagi kerana kehadiran beliau terus meluru kepada anak-anak untuk dipalau memalu kompang, bukan nak tanya dah makan ke belum? Dah dapat bilik ke belum?. Beliau hanya memeriksa apa yang beliau rasa perlu untuk persembahan malam itu. Tidak pula beliau menemui, jauh sekali meminta maaf terus kepada Dr. Masjuki, seorang OKU yang jelas dilihat terbaring keletihan di lantai penjuru dinding itu.

Jam 5 petang kami diberikan 2 bilik kecil. Sebaik saja kami anak beranak mula makan makanan yang dibeli setelah berjalan merata bandar itu, 5.30 petang baru kami dijemput ‘makan tengahari’. Rehearsal pula akan bermula jam 6 petang. Itu bermakna, tiada rehat langsung. Kami ambil keputusan hanya anak-anak nisak dan ibu-ibu saja turun makan, yang lain cukup alas perut makanan yang telah dibeli.

Jelaslah satu pembuktian dari sangkaan kami bahawa insan ini hanya memikirkan tentang ‘perutnya’ sahaja tanpa mengira akan kebajikan dan perasaan orang lain. Minta maaf diberikan lebih kurang sahaja. Mungkin malu YANG AMAT BESAR lalu mereka berdua tidak berani berhadapan dengan co-founder, sampai kami pulang.

Hakikat Mengherdik Anak Yatim

salam..
saje je aku post pasal ni. maybe dah ramai kot yang baca. aku copy taruk dlm blog supaya aku bole baca lagi lain kali. sumbernya dari fb, sejauh mana kesahihan kes ni aku tak tau la kan. tapi instinct aku kuat katakan yang kes ni benar2 terjadi memandangkan aku pun dah ada pengalaman handle event2 melibatkan anak2 yatim.

<moh le baca>

Disember 8, 2013, kami seramai 36 orang menghadiri jemputan Majlis Makan Malam Yayasan Anak-anak Yatim Sultanah Haminah di hotel Shangri-La Kuala Lumpur. Itu kali pertama untuk anak-anak kami dijamu di sebuah hotel mewah bertaraf 5 bintang. Namun semuanya berakhir tidak seperti yang dijanjikan.

Bermula sekitar 3 minggu sebelum itu, seorang Dato’, wakil dari Yayasan datang ke rumah kami. Pada mulanya, agak angkuh bahasanya kerana beliau katakan melalui wakil kami En. Pitry Dato’ Bahrim yang beliau sangat sibuk jadualnya dan jika beliau terasa nak datang, beliau akan datang sahaja. Di situ saja kami sudah terpaksa mengurut dada bersabar dan bersangka baik, beliau mungkin ada banyak urusan.

Maka, kami kompromi untuk menyesuaikan diri kami mengikut masa Dato’ ini. Jika diikutkan, kami tidak harap pun untuk terlibat dalam majlis yang bakal dianjurkan tetapi kami melihat sebagai satu jemputan yang mana mereka berkehendakkan anak-anak kami untuk memeriahkan majlis malah menyanyikan 2 buah lagu dalam koir.

Pertemuan pertama ditangguh banyak kali, begitu juga pertemuan lain yang diaturkan juga ditangguh dan dan dibatalkan tanpa notis atau dengan notis minit akhir sedangkan anak-anak kami telah buat persiapan sepanjang hari untuk kononnya menunjukkan progress latihan lagu-lagu yang diminta untuk dinyanyikan. Lebih dari 4 kali berjanji semuanya tidak ditepati. Nak kata ON pun tidak, nak kata CANCEL juga tak pasti. Beberapa kali anak-anak menunggu sepanjang hari sampai ke lewat malam kerana Si Dato’ janji nak datang tengahari. Hancur semua program kem cuti sekolah gara-gara acara ini.

Dalam kesabaran anak-anak diuji begitu sekali, Dato’ yang memetik nama Tuanku Sultanah Haminah membawa titah meminta anak-anak memainkan lagu “Minta Sedeqah” yang bertajuk “Tolong Kami” dendangan asal Allayarham Tan Sri P. Ramlee.

Anak-anak kami sudah kami didik untuk tidak meminta-minta. Furqan mereka mengatakan, adakah wajar kami nyanyikan lagu ini? Namun kami pujuk mereka mengatakan lagu ini kita nyanyikan UNTUK PIHAK YAYASAN yang mahu mengutip derma, bukan kita. Di dalam benak kami, masih kami berbaik sangka sedang pada ketika ini kami sudah lihat seperti ada yang tidak kena. Bukanlah kami ini sombong kerana tidak meminta derma. Tetapi kami lebih suka berbuat sebaiknya, dan jika ada yang simpati dan suka, mereka boleh memberi dengan ikhlas atas dasar kasih suci kerana Allah, bukan kerana kami meminta-minta.

Begitulah seterusnya, pelbagai janji kunjungan untuk pemeriksaan latihan, latihan bersama combo DBKL, pertemuan bersama composer, mesyuarat protocol, nak bawa anak ke Istana dan entah apa-apa, kesemuanya dibatalkan tanpa notis. Kehadiran terakhir Dato’ ini beberapa hari sebelum majlis membawa titah lagi, iaitu minta anak berlatih lagu Yayasan terkini oleh Dato’ Siti Nurhaliza yang bernada tinggi kerana beliau tidak dapat hadir. Hancur suara anak-anak sampai ada yang sakit tonsil, ada yang demam termasuk vokalis utama.

Kem Cuti Sekolah yang menjadi rutin tahunan kami kepada anak-anak kami tergendala sepanjang 3 minggu untuk latihan koir dan MENUNGGU janji yang tidak ditepati oleh munafik ini.
-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign