farhana mohamad: happy belated birthday to me!

Pages

12 March 2015

happy belated birthday to me!



Busy. Tak sempat ngadap blog.
 Blog sendiri terabai apatah lagi nak blogwalking blog lain.
 Maaf semua.
 InsyaAllah, akan tetap langsaikan hutang piutang terjah blog.

Actually birthday dah lepas pun beberapa hari lalu.
 7 Mac lalu maka genaplah 25 tahun.
 Terasa diri makin tua.
cepat masa bergerak,
rasa macam baru je habis spm hari tu.

Setiap kali ulangtahun kelahiran, 
aku tak tahu macam mana nak zahirkan perasaan tu. 
patut ke aku happy?
 Ke aku sebenarnya sedih?

50-50.

happy sebab masih diberikan ruang
 untuk bernafas dalam dunia ni. 
Happy masih diberi peluang tatap wajah umi abah.
 Happy masih mampu melihat senyuman umi abah,
 sakit demam orang tua aku.

 Pada masa sama, aku turut rasa sedih.
 Sedih bila fikir balik.
 sepanjang 25 tahun ni,
 apa yang aku dah buat untuk islam. 
Sejauh mana aku cuba memelihara dan mempertahankan islam. 
Aku ikut ke tak apa yang Allah suruh, apa yang Allah larang.

ketika aku sedang drive di hari kelahiran aku, 
menuju ke suatu destinasi,
aku melalui satu tanah perkuburan.
ramai orang.
kelihatan seperti ada orang meninggal.
aku perlahankan kereta,
off music,
seperti kebiasaan yang dilakukan bila melihat satu kematian.
selekoh hadapan kelihatan ramai orang
 sedang berjalan menuju ke kubur.
dan aku nampak keranda yang sedang dipikul 
oleh sanak saudara arwah mungkin. 
Bila melihatkan pada keranda tu, 
seperti ada sesuatu yang tusuk hati aku.
aku tak tahu macam mana nak gambarkan perasaan aku ketika tu. 





Hanya satu yang aku fikir,
andai aku insan yang berada dalam keranda tu.

18 comments:

  1. apa pun happyu belated bday buat awk

    ReplyDelete
  2. happy birthday farhana...lngkh setiap hari mnghampiri sisi-Nya.

    ReplyDelete
  3. happy birthday ana...pjg umur murah rezki....

    ReplyDelete
  4. Happy belated birthday dik..smoga dirimu sentiasa dirahmati ALLAH swt.

    ReplyDelete
  5. epi belated besday farhana....antara ciri org yg cerdik selalu mengingati mati...dgr dlm radio ikim pagi td :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak deanna.
      Rasa takut bila usia semakin bertambah. Seakan ajal juga semakin dekat.

      Delete
  6. happy belated birthday farhana..moga sihat selalu, jadi insan yang lebih baik dan sentiasa dirahmati Allah.amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn aminn aminn
      Terima kasih kak wana. :)
      Maaf belum sempat terjah blog akak.huhu

      Delete
  7. happy belated birthday!..May Allah always bless you :)

    ReplyDelete
  8. hepii belated bufday cikna
    semoga dipanjangkan usia dan sntiase dimurahkan rezeki
    amin...
    inysallah na

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengkiu mummy.
      Tengkiu jugak balik kampung.hikhik. terharu aii tauu

      Delete
  9. alamak, dah lama lepas ni
    tetap nak ucap happy belated birthday =)
    moga panjang umur dan dimurahkan rezeki
    akak tiap kali birthday, akak belikan hadiah untuk mak dan abah
    sebab diorang akak ada kat dunia ni =)

    ReplyDelete

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign