farhana mohamad: sudah tiba masanya..

30 July 2010

sudah tiba masanya..

salam mujahadah...

sesungguhnya mati itu pasti! hati ana rasa berat untuk menulis post kali ni...
sesungguhnya setiap yang hidup akan mati...

seringkali kedengaran berita kematian kala ini..sem lepas ana dikejutkan dengan kematian ibu kepada sahabat ana, siti nabilah dan syuhada dahlia.. kedua2 arwah meninggal setelah sekian lama menderita akibat kanser.. tidak lama kemudian, diikuti dengan kematian adik housemate ana, husna akibat kemalangan jalan raya yang mana tidak diketahui umum bagaimana kemalangan itu terjadi kerana tidak ada saksi yang melihat.. di pengakhiran sem, datuk saudara ana pula menyusul menemui Penciptanya..

baru sahaja memulakan sem 3, kami students fiqh fatwa sekali lagi dikejutkan dengan kematian ayah kepada khairunnisa, sahabat ana yang turut sama belajar di MMP sebelum ni. arwah turut menjadi mangsa kemalangan jalan raya. seminggu selepas kematian arwah ayah khairunnisa, kami dikhabarkan pula dengan kematian ayah siti nabilah. Ya Allah, nabilah telah menjadi yatim piatu. sungguh besar dugaan untukmu sahabatku..jarak kematian antara arwah ibu dan ayahnya tidak sampai setahun.. tabahkan hatimu!

dan minggu ini pula, ayah kepada idza sharmina pula dijemput Ilahi.. Ya Allah, 3 kematian dicatatkan selama 3 minggu berturut-turut.

Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (QS, Luqman 31:34)

ya! kematian itu mengejut. kita tidak dapat menjangka bilakah masanya..

Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS, Al-Munafiqun, 63:11)

dan ajal seseorang itu tidak akan tertangguh lagi apabila sudah tiba masanya. jauh terdetik di sudut hati ana, panjangkah lagi masa ana..?? masih adakah waktu untuk ana perbaiki diri ini.. masih adakah waktu untuk ana terus beribadah, menambah segala kekurangan pada diri ana... Ya Allah matikanlah kami dalam keadaan iman, Islam dan khusnul khotimah...amin

p/s: takziah diucapkan kepada siti nabilah, khairunnisa dan idza sharmina, syuhada dahlia dan juga husna..moga kalian tabah menempuh ujian ni...



No comments:

Post a Comment

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign