farhana mohamad: Renovate Hati

Pages

03 April 2010

Renovate Hati

Suatu hari yang suram, terdapat seorang pemuda yang mundar –mandir seperti mencari sesuatu yang dia sendiri tidak pasti apakah ia, akibat terlalu lama berkeadaan begitu, seorang pakcik yang sudah lama memerhatikan pemuda itu mendekati dan bertanyakan hal itu kepada pemuda itu.

“ Maafkan pak cik nak,dari tadi kamu ke sana ke sini,kamu cari sesuatukah? boleh pak cik bantu kamu?”

Tergamam pemuda itu kerana perbuatan nya di sedari orang.

“ Err...sebenarnya pak cik.....

“ Apa dia nak?? Bagitahu pak cik, pak cik tolong setakat mampu.

“Saya....saya....saya tak cari apa2 pun, cumanya saya sedang menderita pak cik!, hidup saya tidak tenang , terlalu banyak dosa yang saya lakukan...”. Kata pemuda itu sambil menangis teresak-esak.

ALLAHUAKHBAR! Nak.... sebenarnya tak terlambat untuk kamu bertaubat, ALLAH itu maha pengampun.

“ Tapi pak cik, dosa saya terlalu banyak....

“Nak....walau sebanyak mana pun dosa hambaNYA, tapi jika mereka bertaubat, nescaya ALLAH akan menerima taubat mereka. Kamu sungguh beruntung kerana ALLAH masih lagi memberi kesempatan untuk kamu bertaubat.”

Cerita di ats hanyalah rekaan semata2 walau hakikatnya ia terlalu reality dalam hidup manusia itu sendiri yang tak pernah lari dari kesilapan.

Hati yang di pandu oleh syaitan akan mudah terpengaruh dengan anasir2 yang tidak soleh. Di ibaratkan hati umpama gelas yang sudah terisi dengan air , jadi untuk mengisi air yang lain , kita terlebih dahulu perlu membuangkan air yang sudah sedia ada. Ini kerana jika terus sahaja menambah air yang lain, gelas itu akan menjadi penuh dan akhirnya air itu melimpah keluar.

Begitulah perumpamaan hati manusia, air yang sedia ada umpama karat-karat jahiliyyah yang perlu di buang terlebih dahulu sebelum di masukkan air yang baru ya'ni nilai-nilai islamiyyah. Mengapa keadaan sedemikian berlaku?? Ini kerana jika hati yang selalu bergelumang dengan dosa akan menjadi gelap jika tidak di sucikan dengan taubat sebenar-benar taubat kepada ALLAH s.w.t.

Suka untuk ana pinjamkan kata2 Saidina Umar r.a:

'Hisablah dirimu ,sebelum kamu dihisab'

Jadi alangkah baiknya jika kita bermuhasabah diri ats amalan2 yang telah di lakukan dalam kehidupan yang telah lepas. Ini kerana di akhirat nanti kita akan di tanya tentang waktu kita, ke mana ia di habiskan, adakah di jalan kebaikan atau sebaliknya.

Hati yang di pandu oleh ALLAH akan senantiasa tenang di atas segala yang ALLAH tetapkan. Tidak berputus asa ats kasih sayangNYA. Hati sebegitu juga akan mencuba untuk menjauhi perkara2 yang melaghokan seperti mana di dalam surah al-furqan ayat 72:

“ Dan apabila bertemu dengan perkara yang tidak memberikan faedah, mereka berlalu dengan menjaga kehormatan dirinya..”

Teringat ana pada kata2 ini :

“ Carilah hati mu sewaktu membaca Al-Quran, jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat, jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika, mengerjakan solat, jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika kau tidak menjumpai juga, berdoalh kepada ALLAH , pinta hati yang baru..”

Salam permujahadahan, moga ALLAH memelihara hati yang ana yang lemah ini..
Wallahua’alam
sumber ~http://ibtisamsyarha.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign