farhana mohamad: runtuhnya masjid itu

Pages

19 February 2014

runtuhnya masjid itu

newsfeed fb aku semalam dipenuhi dengan berita perceraian dramatis Erra fazira. dari atas sampai bawah semua pasal berita tu. aku taknak ulas pasal perceraian tu sebab semua dah boleh baca dalam mana2 blog hiburan mahupun akhbar. perceraian ni mengingatkan kembali pengalaman aku sepanjang berada di mahkamah.

6 bulan aku menimba ilmu di mahkamah syariah, dan setiap hari aku berhadapan dengan kes perceraian.
yess, SETIAP HARI! aku diamanahkan untuk handle kes seorang diri tanpa bantuan mana2 staff. dalam dewan perbicaraan tu hanya aku dan juga tuan hakim.

sedih sebenarnya bila aku terpaksa mendengar si suami melafazkan cerai terhadap si isteri. ada sesetengah kes, si suami terpaksa melafazkan cerai tanpa kerelaan diri sendiri. desakan si isteri mahupun keluarga mempengaruhi si suami untuk melepaskan si isteri, lafaz dibuat dengan linangan airmata. *dan airmata aku juga turut menitis. aku sensitif sikit benda2 macam ni. lagi sedih bila perceraian melibatkan warga emas yang uzur @ budak belasan tahun. muda2 lagi terpaksa memegang gelaran janda, itu belum lagi kalau ada anak kecil.

sesetengahnya pula si isteri terpaksa menerima hakikat bahawa mereka diceraikan tanpa sebab oleh si suami. pelbagai ragam, pelbagai masalah. masalah setiap orang tak sama, kadangkala kes berlanjutan sehingga setahun.

pernah aku ajukan soalan kepada tuan hakim. kenapa mahkamah syariah terus menerima kes2 yang didaftarkan, kenapa tak berikan sesi kaunseling/slow talk dulu kepada mereka. *ya, aku tahu sesi kaunseling dibawah tanggungjawab pejabat agama.

jawab tuan hakim,

"na, bila mereka dah beria nak daftarkan kes di mahkamah, itu bermaksud rumahtangga diaorang memang tak dapat diselamatkan lagi. itu jalan terbaik untuk mereka. kalau diaorang masih sayangkan rumahtangga diaorang, diaorang akan ambil inisiatif lain untuk selesaikan masalah, bukannya dengan cara terus daftarkan permohonan cerai."

*disebabkan berhadapan kes perceraian setiap hari, aku trauma untuk kahwin*

No comments:

Post a Comment

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign