farhana mohamad: Silat datang lagi~

Pages

23 October 2010

Silat datang lagi~

Salam mujahadah.. kebelakangan ni, ana kembali mengaktifkan diri dalam dunia persilatan setelah sekian lama ana menyepikan diri. Pada 1 oktober 2010, ana kembali mengaktifkan diri dalam dunia yang cukup asing bagi ana sebelum ini.

Imbas kembali~ pada permulaan sem 2 tamhidi 2008/2009, ana, atikah dan hafizah terdetik hati untuk menyertai kelab silat. Penghulu segala hari menjadi saksi saat kami bertiga menyertai kelab silat. Tanpa sebarang pengetahuan dalam bidang ni, kami bersungguh-sungguh untuk mendalami silat. Tidak seorang pun antara kami pernah mendalami seni mempertahankan diri. (sifar! Kosong! Memang xtau pape pun)

Langkah yang sumbang-mambang, bunga silat yang keras, semuanya kami tempuh. Kami amat bersemangat untuk bersilat. Disebabkan keterujaan kami menyertai silat, kami bertiga mengajak sahabat2 yang lain turut serta turun padang bersama kami menjalani latihan silat pada hari jumaat, sabtu dan ahad. Antara sahabat2 yang termakan pujukan kami adalah ain hazram, hidayah, nabila huda dan sakinah.

Baru sebulan kami memasuki arena silat, pusat sukan meminta kami membuat persembahan di hadapan TNC USIM pada penutup SUFA. Ana, atikah, sakinah, nabila huda dan hidayah menjadi pilihan coach. Ketaq lutut kami! Dengan ilmu yang x seberapa, kami persembahkan bunga silat 16 langkah. (first time kna wt persembahan!) Alhamdulillah, everything okey. (bangga jap dapat buat persembahan depan orang).

Next, kami juga dipilih untuk membuat persembahan time minggu taaruf sarjana muda untuk menarik minat pelajar-pelajar baru menyertai kelab silat.

Tanpa ilmu yang mencukupi juga, kami terlibat ngan match persahabatan antara USIM dan UKM. First time kami main game, banyak lebam2 yang kami dapat dari game ni (even lebam time training pun x sebanyak time game ni. Pengalaman yang sukar untuk diungkapkan..best sangat2 walaupun sakit satu badan).

Selepas menempuh onak dan liku sepanjang memegang gelaran mahasiswa sarjana muda, ana dan kawan2 yang lain terpaksa memilih antara silat dan pelajaran. Minat kami terhadap silat x pernah luntur, tapi bebanan assignment dan program2 membataskan keaktifan kami. Hafizah, atikah, ain hazram, sakinah nekad meninggalkan dunia persilatan sepenuhnya. tapi tidak bagi ana, ana masih sayangkan silat lantas mengambil keputusan untuk menyepikan diri dari dunia silat buat sementara waktu.

Dan buktinya!

Ana kembali mengaktifkan diri dalam dunia ni. Ana masih x berani untuk menyertai mana2 game coz da lame tinggal bidang ni. Sekarang masa untuk tebus balik apa yang ana da tinggalkan. Ana sepatut nyer mewakili USIM dalam 1 game di IOI Kulai, Johor dua minggu selepas aidilfitri tapi sume step silat ana da beku. Ianya mengambil masa untuk panaskan balik, akibatnya ana menarik diri dari gametu.

Now, satu lagi game akan dilangsungkan minggu depan, 29hb oktober 2010 di UM. Ana akan pulang ke kampung pada tarikh tersebut. Hati berbelah bagi untuk menyertai game ni, coach juga mula meminta ana menyertai match ni. Rasa bersalah turut hadir di sudut hati ana coz ana da berjanji untuk menyertai mana2 game selepas kejadian tarik diri dari game di Kulai.

*dalam kenangan

Abang din, abang hadi, abang fik, abang hanafi, abang razi, abang fizree, abang nizam, abang najib, abang ali, abang faiz, kak besar, kak kecik, kak tikah, kak shima, kak sharmila, kak fida, kak asiah, kak as, kak nadiah dan ramai lagi~ ni antara senior2 silat yang sempat kami kenal dan training sama2.

Abang mae dan abang man~ coach kesayangan kami sume. Coach yang hanya mengajar dengan arahan tanpa menyentuh trainee perempuan. (suke part ni! Lelaki dan perempuan xde mix together time training)

Kak shima~ atlet olahraga yang akan muntah sebelum game berlangsung..

Kak fida dan kak shima~ pasangan tempur yang comel dan kecik..

Kak sharmila~ si pemegang galah panjang a.k.a atlet jurus tunggul..opss, jurus tunggal la..

Kak besar dan kak kecik~ nama sebenar faizah. Kecik dan besar membezakan mereka..


Abang hadi~ leader paling best! Training 20 minit, then rest 40 minit. Memang sempoi..



Abang faiz~ senior yang comel. Best giler training ngan abang faiz, suka sangat wat lawak untuk menaikkan semangat kami time training. Thnx abang faiz.

Abang najib~ trainee jurus wajib. Bile la nak abes 99 step, datang silat macam chipsmore and now jadi MPP USIM biro pendidikan. Tahniah abang najib!

*hanya tinggal kenangan. Mereka sume da tiada. Most of them already graduated and da x active coz masing2 busy. Rindu pada ukhuwwah dan suasana saat bersama mereka.

Dirimu sume tiada pengganti, ana rindukan saat dulu.

Coach da bertukar, hanya abang mae setia bersama silat. Abang din juga menjadi coach selepas graduate.

Kelab silat kini hanya tinggal ana, nabila huda, abang fik dan abang nizam. Most muka2 baru kelab silat sekarang adalah student2 tahun 1. Mereka sangat lain, x seakrab senior2 ana dulu. Sedikit sebanyak memutuskan semangat ana untuk training.








2 comments:

  1. pilih keputusan yg tbaek deq...kdg2 peluang yg ade tu susa nk dpt pd msa akn dtg..n sumtimes family comes 1st 2...akak pom akan join skim khidmat pljr within in 29/11-9/12 nnti..ase lame sgt,tp tpksa bhgikan msa tok pluang yg ade n kuarga tcinta .. ;) yg pentim,balek dlu then bwu join pape pogram,bwu x ase sngkut..uhuu..so,make a gud decision okew my dearest sis..im owez giving u support!~ ;)

    ReplyDelete
  2. game kt UM ni xyah la join ag.. join game kt UKM januari nnt.. klu ko mng time men kt UM nnt, xkn ko nk stay smpai ari isnin.. burn lak ko nyer tket nnti...

    ReplyDelete

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign