farhana mohamad: wasiat Iman Hassan al-Banna

Pages

02 June 2009

wasiat Iman Hassan al-Banna

Assalamualaikum...

alhamdulillah...

akhirnya sempat gak ana habiskn buku 111 wasiat Rasulullah S.A.W untuk wanita solehah. rasa insaf je bile bce... huhu...

urm~ tiba2 je ana teringat wasiat Imam Hassan al-Banna, antaranya:
• Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
• Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah perkara yang sia-sia, malah menyakiti hati orang.
• Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan janganlah bercakap melainkan yang memberi kebajikan.
• Berkenal-kenalan dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.
• Kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada pada kita.Oleh itu, gunakan masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskan pelaksanaannya.

ana juz senaraikn bberapa wasiat yg terlintas di fikiran, xnk explain pnjg2 kt sni, nnt x terbaca plak. setiap manusia da kelebihan dan kekurangan masing2. sebagai insan yg serba kekurangan, kita terlalu leka dgn duniawi, x semua wasiat yg ana senaraikn diatas kita ikut, begitu jgak ana. sama2 lah kita baiki diri agar menjadi insan yg berguna dan sempurna.

wssalam

No comments:

Post a Comment

-disclaimer-
Ini adalah blog peribadi. sebarang bentuk artikel, informasi mahupun gambar yang dimiliki oleh pemilik blog ini boleh digunapakai oleh blogger lain tanpa memerlukan kebenaran tetapi mestilah diletakkan pautan kepada blog ini. sebarang printscreen adalah dilarang sama sekali. pemilik blog mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang atas penyalahgunaan pelaku.

Farhana Mohamad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign